fredag 11 september 2015

8/9-15 Jäckvik-Lomtjärn, Adoldsström, 22 km

Fjällfararnas gröna band: dag 23

Bland det bästa jag vet är pannkaka. Lyckan över att få vakna med vetskapen om att det blev några över efter gårdagens middag är enorm. Inget kan gå fel när man får en sådan start på dagen :)

Efter att ha ätit och städat oss ut från vårt rum började vi att vandra upp genom skogen mot Pieljekaise nationalpark. Vädret var strålande och det blev snart för varmt att gå med jacka på. Solen värmer skönt, men vinden är kall. När vi kommit upp på kalfjället var det bara att klä på sig igen. Utsikten var så vacker och höstlandskapet blir bara mer och mer färggrannt för varje dag. Efter att ha gått över berget och kommit tillbaka in i en skog kom vi fram till Pieljekaisestugan. Där tog vi lunch på trappan. I vintras när jag skidade vita bandet sov jag en natt i stugan. Fint att komma tillbaka och se landskapet i en annan skrud.

Sen fortsatte vi genom det kuperade skogslandskapet ut från nationalparken och vidare till där sommar- och vinterled går samman. Nästan framme i Adolfsström så avvek vi från leden och gick till Lomtjärn där det står ett vindskydd intill vattnet. Som klockan bara hade blivit en bit in på eftermiddagen så hade vi mycket tid över till att samla ved och plocka bär. Vi fick en väldigt fin kväll framför elden! Väldigt trevlig plats! Medan vi satt i vindskyddet och åt vår middag fick vi skåda en vacker solnedgång.