torsdag 24 september 2015

24/9-15 Raukasjö-Lejarfallet, 24 km

Fjällfararnas gröna band: dag 39

Vi fick den finaste morgonhälsningen av ett gäng får i morse. Dom stod precis utanför stugan och bräkte så glatt när vi steg ut :)

Dagens vandring började med några kilometer grusväg till Raukaselet. Efter det blev det blött om fötterna. Väldigt blött om fötterna. Enligt kartan är det en markerad sommar- och vinterled, men den kändes som en typisk vinterled.. I stort sett hela dagen har vi gått över myrar. Riktiga blötmyrar utan spänger. Vi hann inte gå mer än en kvart så var vi båda genomblöta om fötterna. Vi har plastpåsar i våra kängor men det finns gränser för hur mycket det hjälper. Lite småblöt om fötterna går bra, men när det börjar att sippra upp mellan tårna tycker jag inte att det är lika roligt.

Vi har haft växlande molnighet hela dagen och uppehåll. Det är förvånansvärt varmt ute. Större delen av dagen var det för varmt med jacka så vi gick bara i underställströjorna.

Jag tycker att det är fascinerande hur landskapet förändras hela tiden. Hur samma ställe kan se så olika ut beroende på vilket ljus det är osv. Sen är det klart att det spelar roll vilken skrud naturen har. Sist jag var här så var naturen klädd i vinter och nu är det höst. Men det ser så annorlunda ut att jag inte känner igen något som helst!

I vindskyddet Tjärnbäcken åt vi vår lunch innan vi fortsatte att pulsa över myrarna. Att gå på myr känns som att trampa på tjockmadrassen på idrottslektionerna i skolan!

Sista biten till Lejarfallet gick genom skog. En skog som måste ha varit utsatt för hård vind. Det låg fallna träd överallt. Vi hittade flera taggsvampar som vi plockade och tillagade när vi kom fram och slagit upp tältet. Sån lyx med färska råvaror! :D

Myggen och knotten har ännu inte gett upp. Dom har dock minsakt i antal vilket är skönt!