tisdag 15 september 2015

13/9-15 Aigertstugan-Servvejávrrie, 23 km

13/9-15 Aigertstugan-Servvejávrrie, 23 km
Fjällfararnas gröna band: dag 28

Fyra veckor på tur. Tiden har gått så himla fort, men så är det alltid när man har det bra oh vi har det verkligen superbra! Både jag och Julia. Att Mathilda är här med oss nu gör det hela ännu bättre!

Det regnade en hel del i natt. Behöver man inte kliva upp som på morgonen är det verkligen supermysigt med regn som smattrar mot regnduken! I vanliga fall lagar jag och Julia som oftast till vår frukost i tältet av ren bekvämlighet. Men nu när vi har två tält så gjorde vi det utomhus så att vi kunde sitta tillsammans. Dimman låg ännu tät medan vi åt och orkade inte riktigt lätta när vi började att gå. Först när vi kom fram till Juovvatjåhkka började den att lätta något i takt med att vinden tilltog. Skönt att komma i lä en stund! Vi tog en fika i vindskyddet innan vi gick vidare.

Molnen började att bli tyngre och regnet hängde tungt i luften och snart kom första skuren. Sen har regnet kommit och gått resten av dagen. Vädermässigt har det inte varit en vacker dag, men det har det varit rent landskapsmässigt! Alla höstens färger får en annan nyans i gråväder mot i solsken.

Vid Servestugan mötte vi den störtsköna stugvärden Nisse som bjöd oss på coca-cola. En dryck som jag nästan aldrig dricker men som smakade ljuvligt gott där utanför stugan! 4 km efter stugan hittade vi en trevlig tältplats som vi blivit tipsade om intill Servvejávrrie. Där tältade även en tysk kille som snart vandrat hela kungsleden. Vi lagade middag ihop alla fyra.