torsdag 6 augusti 2015

5/8-15 Varjakka-Pohjaskari, 64 km

5/8-15 Varjakka-Pohjaskari, 64 km
Bonuspaddling: dag 4

För varje dag blir jag allt mer övertygad om att denna extra paddling i Finland var ett bra beslut! I morse fick jag vakna till en strålande dag med lätt lätt medvind! Jag lämnade Varjakka och började att paddla västerut. Min kropp var till en början ganska trött och ville inte helt vara med, men så snart jag fått upp värmen i den mjuknande den och trivdes i kajaken igen :)

Det finns inte särskilt många "klassiska fyrar" här i Finland har jag upptäckt. I detta område har jag däremot sett flera karaktäristiska fyrliknande byggnader i trä. Eller kyrktorn liknar dessa torn mer än fyrar. Till skillnad från kryktorn är dom lampbeprydda upptill istället för att ha en klocka. 

Sandstränderna breder ut sig allt vidare här och på flera ställen har det varit väldigt grunt med sandbotten. Hela vägen till Passerikari har kossor gått och betat eller legat och idisslat längs stränderna. 

Jag rundade Tauvo och paddlade mot Raahe. Det var ju i Raahe jag tänkt att införskaffa fler kartor. Men jag kom dit efter stängningstid och vill gärna nyttja det perfekta paddlingsvädret så jag fortsatte. Tänker att jag kan ju alltid ta en buss eller ordna det på annat sätt när kartorna tar helt slut. Vinden hade helt mojnat och vattnet låg helt blankt och stilla. Sagolikt vackert! Jag paddlade in mellan Preiskari och Pitkäkari och var vattnet som en spegel! Innan jag nått Iso-Kraaseli hade jag mött tre andra paddlare trevligt! Annars har det varit sparsamt med andra paddlare längs resans gång. 

Kvällen bjöd på magisk paddling och ljus. Blåa och violetta färger. Det var inte helt lätt att se vart vattnet slutade och himlen tog vid. 

Nere i Lännennokka gick jag iland i en liten hamn. Lännennokka är en gammal fiskeby vars glansdagar verkar vara över när det kommer till fisket. 
I hamnen träffade jag Piia, hennes barn och föräldrar. Hennes föräldrar har sin båt liggandes här och äger en av stugorna. Alla stugägarna har en gemensam bastu vilken dom eldat varm och jag fick det fina erbjudandet att basta och duscha. Härligt! Dom ska även hjälpa mig med sjökort. Jag ska få kopiera deras! :) 

Dagen var fantastisk bra och med den avslutande bastun kan jag bara säga "helvetin hyvä jota" med reservation för uttal och stavning.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar