lördag 1 augusti 2015

29/7-15 Kåsören-Notnäsudden, 54 km

29/7-15 Kåsören-Notnäsudden, 54 km
Havspaddlarnas blå band: dag 76

Det är som om all min elektronik valt att strejka. SPOTen var inte längre vattentät och tog in vatten och slutade fungera för ett tag, kameran valde att inte vara med mer idag osv osv. Jag lade mycket tid på att försöka lösa allt elstrul i morse och skam den som ger sig! Som på ett trollslag vaknade allt upp till liv igen efter nån timme! 

Jag paddlade ut från Kåsören till Näsudden, Skelleftehamn. Därifrån tog jag mig in till matbutiken för att göra blå bandets sista (?) proviantering. Det är lurigt att gå och handla när man inte gör det så ofta, det är lätt till att det blir för mycket :) Det hela resulterade i en mer eller mindre överfylld kajak. 

Jag paddlade över dagens första fjärd, Hålfjärden till Kågnäsudden där jag stannade och åt av dom läckerheter jag införskaffat. Varje tur jag varit ute på har jag fått en väldig längtan till olika livsmedel. Oftast sådana jag aldrig äter i vardagen. Efter lunchpausen var det dags att korsa nästa fjärd, Kågefjärden. idag har vinden varit på min sida, svag svag motvind på förmiddagen som vred sig fram på eftermiddagen. Vattnet låg i stort sett hela stilla när jag paddlade över. Så jag kunde ta rakaste spåren över dom fjärdar jag skulle traversera. Jag stannade till på Hamnskäret intill Romelsön innan jag paddlade över Byskefjärden, Tåmfjärden samt Åbyfjärden. Under den tiden det tog hann vädret ändras ganska mycket till det sämre. Det blev en del mer vind så sjön låg inte längre stilla och det började regna. Skurar kom och gick sen resten av paddlingsdagen. 

Att det börjat blåsa märkte jag inte längre av så snart som jag kommit till Buskösundet där vattnet åter igen låg stilla. På Notnäsudden gick jag iland och det första jag fick se på den lilla stranden var stora älgspår. Skönt att kunna lyssna på regnandet inifrån tältet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar