onsdag 26 augusti 2015

20/8-15 Rostahytta-Daertahytta, 16 km

20/8-15 Rostahytta-Daertahytta, 16 km
Fjällfararnas gröna band: dag 4

Visst kan vädret till fjälls vara strålande och sagolikt vackert. Men att få dag efter dag efter dag med klarblå himmel, vindstilla och temperaturer över 20 grader hör inte till vanligheterna. Men det är något vi haft sen start! Det varma vädret har däremot väckt miljarder myggor och knott till liv så pauserna kan bli lite tuffa..

Richard fick gå lite i förväg idag medan jag och Julia städade ut stugan. Han hann inte särskilt långt förrän jag insåg att han glömt sig stav i stugan så jag sprang efter honom över hängbron som går över Rostaelva. Hundarna följde med mig dit och jag måste säga att dom är så jäkla duktiga på att balansera över dessa broar. Vega följde sen med mig tillbaka till stugan medan Bounty satte sig och grät en skvätt vid bron. Hur duktig hon än var på ditvägen så tyckte hon att det räckte! Så hon satt där och kollade på oss medan vi fixade det sista och sen blev hennes lycka total när vi kom över :)

Vi följde Nordkalottleden vidare mot Daertahytta och till en början gick det väldigt bra. Men vid ett vad tappade Julia fotfästet och ramlade i. Som tur var slog hon sig inte allt för mycket utan fick mest skrubbsår och blåmärken. Det är rätt så stenigt bitvis denna sträcka och det blev för mycket för Richards ena akilles och knä så vi kom inte fram till stugan förrän rätt så sent på kvällen. Julia gick i förväg medan jag gick med honom. Nu har vi hamnat i en sits som jag inte helt vet hur jag ska lösa. vi har ingen mobiltäckning och han tror sig inte kunna vandra ut ur fjället. 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar