måndag 27 juli 2015

24/7-15 Storgrundet-Truthälludden, 50 km

24/7-15 Storgrundet-Truthälludden, 50 km
Havspaddlarnas blå band: dag 71

Prognosen lovade vackert, vindstilla väder. Jag vaknade till vind som susade i träden och regn som smattrade mot tältduken. Ett regn som tilltog i intensitet under morgonen. Att lämna tältet och få allting blött kändes allt annat än frestande, så vi sköt på starten. Ett bra val visade det sig vara! Vinden hann mojna och regnet upphörde vid 11-tiden.

Då det endaste var lite vind, dessutom bakifrån, så försökte vi gena över Mjölefjärden, helt bort till Bredskär. Men när vi kommit ca halvvägs började mörka moln torna upp sig inåt land och åskan mullra. Vi vek därför av inåt land mot Sörbölekobbarna, för att fastna mitt i ett åskoväder har jag dålig lust till! Vi hade dock tur och åskan höll sig till land. Även regnet klarade vi oss ifrån, med nån liten kilometer! 

Vi paddlade över Österfjärden varifrån färjan till Vasa går till Kroklandet där vi passade på att luncha och fylla upp med vatten. Man kan kanske inte tro att det största och allvarligaste problemet man stöter på när man paddlar är små aggressiva myrjävlar. På Kroklandet blev jag för andra gången, bara idag, attackerad av dom små jävlarna. Första gången var på en liten ö utanför Simphamn. Jag trodde att jag fått bort alla från kläderna, men så snart jag satt mig i kajaken och lämnat Kroklandet blev jag varse om att så inte var fallet. Mitt på vattnet var det bara att slänga av sig ALLT från överkroppen för att plocka bort satarna som bet mig. Dom är små och gula och betten svider så sjukt mycket. 

Dagens andra fjärd paddlade vi över efter Kroklandet nämligen Yttre-Täftefjärden till Tavastögern. Så himla tacksamt att ha i stort sett vindstilla, lätt medvind tom!!! Då vi hft flera öppna passager att paddla över. Direkt efter Täfteå gick vi över till Hästgatudden. Här hade vi däremot flera öar på insidan av oss. Där hamnade vi ett hällregn som hann göra oss totalt genomblöta under den relativt korta stunden det var över oss innan det drog ut till havs. En snäll man uppe på Truthälludden lät oss tälta på hans tomt. Himla tur då vi hade svårt att hitta bra tältplatser häromkring! 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar