onsdag 10 juni 2015

5/6-15 Karholmen-Långenäs, 38 km

5/6-15 Karholmen-Långenäs, 38 km
Havspaddlarnas blå band: dag 22

12 dagar med sjukdom och vila pga vädret har gett en minst sagt seg kropp, överfylld med uppdämd överskottenergi. Så har det känts idag. Så himla underbart att åter sitta i kajaken och åter vara i rörelse. 

Jag fick en helt perfekt återstart. Kvar från alla dagar med storm vara bara små dyningar, knappt värda att nämna. Det gick både lätt och smidigt att paddla över Nordre älvs fjorden och genom Björköfjorden. Jag hade endast lätt motvind. 

Rivöfjorden var lite jobbigare att korsa. Väldigt många stora skepp samt andra båtar. Denna passage var inte heller lika skyddad så jag hade lite mer sjö plus alla vågor som dom andra båtarna skapade. För att det skulle bli en lite kortare bit med öppet vatten så paddlade jag bort till Nötö och sen Torshamnen innan jag paddlade över till Svinholmarna och sen Saltholmen. Där blev det åter lite lättare att paddla igen. 

Fartygen är mäktiga och jag känner mig väldigt liten bara av att vara i närheten av dom. Vilket inte ens kan klassas som nära.. 

I Fiskebäcksvik stannade jag på en strand och lunchade. Första lunchpausen som var varm och skön sen start! Paddlingen förbi Stora och Lilla Rösö var verkligen idyllisk. Stilla vatten, gamla sjöbodar och vackra sjöfåglar. 

Askimsfjorden bjöd på lite sjö. Här blåste det en hel del mer och vågorna började kännas. Speciellt när jag var på utsidan av Stora Amundö. Men så snart jag rundat den kom jag åter i lä och resten av vägen till Långenäs var lugn och fin. 

Känns som en bra första etapp efter vilan! 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar