onsdag 13 maj 2015

Israel

Jag har haft 10 fantastiska dagar i Israel. En bild säger mer än 1000 ord så bilderna är det som får säga mest om min resa. Jag hälsade på Stepan i Netanya och med en bil vi hyrde körde vi genom hela landet.  

Netanyas stränder:







 Min andra dag i landet styrde vi kosan mot döda havet för vandring i Nahal Argut (Nahal betyder liten flod). Det var en fin vandring i och bredvid vattnet. Efter en härlig dag åkte vi till själva Döda havet där vi slog upp tältet på stranden intill några varma källor. Aldrig förr har jag sett en så spektakulär månuppgång! Den var full och brinnande.


























Morgonen börjades med en bad i det salta vattnet i Döda havet med en vacker soluppgång som kuliss. Vattnet i dom varma källorna var varmt och skönt att sitta i. Huden blev som ny efter badet!




Vi fortsatte vår resa till en by som har två olika namn Almon och Anatot. Där gjorde vi en vandring i Nahal Prat som också kallas Wadi Kelt.
På väg tillbaka till Netanya sen körde vi förbi flertalet beduinbyar. Kamelerna som gick och betade på bergssidorna kan jag inte kalla annat är fascinerande!



















Vi åkte och besökte den gamla staden Akko. En stad inringad av en stenmur som byggdes som ett skydd mot Napoleon som försökte invadera. I Akko testade jag på flera specialiteter så som Knafe.




Vi åkte upp till Rosh Haniqra vid Libanesiskagränsen och åt lunch på stranden.


Vi åkte till sjön Genesaret och vandrade längs med floden Jordan. Skönt att kunna hoppa i vattnet och svalka sig!

Vi tog tåget till Jerusalem där vi besökte flera historiska platser. Bland annat klagomuren och den kyrka som det sägs att Jesus besökt (Church of the holy Sepulchre). Vi fick en guidad tur av Stepans vän Noam genom den första stadsdelen utanför Jerusalems murar.






Vi besökte även fler stränder som vi kastade frisbee på och solade och badade. Jag har mött så många trevliga människor som gjorde mitt besök i landet. Det är ett väldigt trevligt land, men väldigt smutsigt. Människor slänger skräp precis över allt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar