lördag 16 maj 2015

15/5-15 Gamla Svinesundsbron-Capri stugby, 20 km

15/5-15 Gamla Svinesundsbron-Capri stugby, 20 km
Havspaddlarns blå band: dag 1

Så var dagen D kommen. Dagen då jag skulle påbörja en för mig ny typ av långtur, havspaddlarnas blå band. Hela dagen igår tillbringade jag ute på Tjörn på Kajaktiv i Bleket. I stort sett all utrustning till denna har jag haft turen att få låna hos dom. Innan jag åkte till Israel var jag till Kajaktiv i Dala-Floda och testade kajak osv samt övade på kamraträddning tillsammans med Gustaf som ska paddla med mig min första vecka.

Efter lunchtid kom vi fram till den Gamla Svinesundsbron efter att ha gjort några sista inhandlingar. Att packa en ryggsäck känns det som att jag gjort minst 1000 gånger, jag har inte riktigt samma vana med att packa en kajak. Så denna första paddlingpackdag tog lite extra tid för att arbeta fram ett bra system. 

Det var inte bara enkelt att lyfta ner kajakerna i vattnet från den platsen. Jag är glad att jag hade hjälp till det! Det första obligatoriska bilden togs och vi var redo att börja! Klockan hade då hunnit bli närmare 14.30. Vi fick börja med att paddla mot tidvattnet och hade det därför motströms. 

Vi paddlade sydväst mot Kätteröudden som vi rundade. Där började vågorna bli allt större och periodvis var dom så att det kändes en del. Vågor och motvind så det var ganska tungt. Det är många nya muskler som väckts till liv idag, men bra har dagen varit! Vi paddlade på till Lunneviken, där stannade vi på en läsida och gick iland och tog en fika. Med ny krafter kunde vi så fortsätta paddlingen söderut till vi kom till Ledsund, som är Sveriges västligaste landfasta punkt, som vi rundade och paddlade in till Capri stugby. Där hade vi sådan tur att några just hade grillat färdigt och kvar fanns ännu glöd! På grillen slängde vi på haloumi och champinjoner! En väldigt vacker solnedgång fick vi njuta av till middagen sen!

Det känns väldigt bra att vara igång och jag är väldigt nöjd över den fösta paddlingsdagen! 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar