söndag 12 april 2015

8/4-15 Slipsikstugan

8/4-15 Slipsikstugan
Dag 47

Vinden tilltog i styrka under natten och ville inte släppa sitt grepp om landskapet på hela dagen. En kort stund mitt på dagen var den lite mer barmhärtig och då passade jag på att gå ut. Vinden var fortfarande hård, men inte så brutal som den var resten av dagen. Den fick dock snön att yra och driva i meterhöga drev, några meter högre än husen som står här. Vinden fick snön att leta sig in över allt i mina kläder och tycktes finna öppningar att sig in från topp till tå. När jag gått den korta sträckan till "gamla stugan" såg jag att vinden fått snön att tränga sig in i den stängda stugan med. Dörren är inte så tät som man skulle önska och hela farstun var täckt med snö från golv till tak. Jag skottade mig in till veden för att få ut lite. Att sen stå ute och såga denna ved till lagom långa bitar var allt annat än behagligt. Hundarna var extremt snabba med att uträtta sina behov innan dom genast ville bli insläppta igen. Alice sympatitittade dock på mig genom stugans fönster medan jag höll på ute. 

Det har inte gått någon nöd på oss här i stugan. Hundarna har sovit och verkat nöjda med det och jag har läst ut ett par böcker. Jag hoppas på bättre väder imorgon så att vi kan ta oss vidare för i det här vädret är det stört omöjligt och rent av farligt. Är vädret inte bättre har jag ännu 5 olästa böcker i min packning så ett tag till kan jag vara väderfast utan att bli uttråkad iaf. 

Jag skrev aldrig igår att jag nu bara är några hundra meter från den jämtländska gränsen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar