söndag 12 april 2015

7/4-15 Klimpfjäll-Slipsiksugan

7/4-15 Klimpfjäll-Slipsiksugan
Dag 46

Det är fascinerande vad en god natts sömn gör med en! Igår när jag gick och lade mig var jag helt slut och säker på att inte ta mig vidare idag. När jag vaknade efter 8 timmars sömn var jag som en ny människa. Ingen muskelvärk och förvånansvärt pigg! Vädret var betydligt mycket bättre än utlovat så jag städade mig ut från lägenheten, packade mina saker och begav mig upp mot fjället. 

Redan när jag var nere vid den västra delen av Kultsjön började det däremot blåsa precis som prognosen lovat. Det blåste inte så hårt, men det kändes att den var mot mig. Så snart vi kommit oss över sjön och kommit in i den skyddande björkskogen blev det betydligt mycket behagligare. 

Jag tog på mina långa stighudar för att få bättre fäste. Alice var precis som igår totalt ointresserad av att dra. Medan jag tog mig uppför backarna tänkte jag att prognosen måste ha ändrats för det var förvånansvärt många skotrar som passerade mig. När jag kom ut på kalfjället stod det emellertid klart att prognosen inte ändrats. Där blåste det. Medan vi gick så började det ett snöblandat regn att falla. Nej, det föll inte. Det kom piskande tack vare vinden. 

Desto närmre Slipsikstugan vi kom desto starkare blåste det. Väl framme vid stugan hade vinden hunnit bli så stark att det inte längre var bekvämt att vistas ute. Några skoteråkare hade pausat vid stugan. Dom berättade för mig att den gamla stugan blåst sönder förra vintern och att den här stod klar i somras. Den är verkligen ny och fräsch! 

Det stod snabbt klart för mig att skida vidare över fjället idag till Raukasjö inte var ett alternativ. Men tre skidåkare som också skidat hit från Klimpfjäll med sina 6 hundar och slädar fortsatte i vinden efter en lunchpaus här. Dom skulle däremot till Sutma och skulle ha vinden mer med sig än totalt mot sig som jag skulle haft mot Raukasjö. 

Under eftermiddagen tilltog vinden i styrka. Golvet i stugan vibrerar tack vare vinden. Ytterdörren är svår att pressa upp mot vinden och ännu svårare att stänga när man väl fått upp den. Så det känns riktigt skönt att vara här i skydd!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar