fredag 17 april 2015

14/4-15 Gäddede-Kojvattnet

14/4-15 Gäddede-Kojvattnet 
Dag 53

Med kanotvagnar ovanpå pulkorna började vi skida längs skoterleden mot Övervattnet. Vi hade förvånansvärt mycket snö så det gick väldigt bra! Fläckvis var det däremot dåligt på väg ner till Skruvsätern där vi skulle korsa vägen. På väg upp till Muruhöjden var det också rätt så magert med snö fläckvis, men upp på Muruhöjden var det riktigt bra! Vägen ner saknades snö helt och hållet på några platser, tur att det var gräs och mossa som underlag så att det gick att dra pulkorna ändå! 

När leden kom ner till Gamla Murunäs så var snön helt borta. Efter att ha ätit lunch så monterade vi på vagnarna på våra pulkor. Alla sa till mig att jag inte skulle kunna styr med två hjulpar. Men jag testade det ändå. Jag försökte klura ut hur jag skulle göra med mina pulkor, Vega skulle inte kunna dra sin pulka med ett hjulpar på. Så jag satte både hjulparen på min pulka och lade sedan Vegas pulka ovanpå! Det fungerade klockrent! 

Vi gick så bort till Överbäcken. Där vek vi av upp på en skogsbilväg. Här gick det inte längre lika smärtfritt. Mitt ekipage välte två gånger. Vägen var lerig så på nåt ställe var det svårt att få fäste med pjäxorna och fötterna gled bara undan. Hjulen arbetade duktigt ner sig i leran så det blev ännu tyngre att dra. Men det är som Sally säger "man kan inte bromsa i en uppförsbacke". Efter att ha nött på ett tag så kom vi upp till snön! Så himla skönt att kunna ta på sig skidorna igen och kunna dra pulkan utan hjul. På högre höjd är det mycket snö kvar så vi kunde skida utan problem och Vega dra sin pulka.

Vi skidade upp till Rörvattnet och rundade Rörvattensfjället och skidade i en lite lagom kuperad terräng bort till Kojvattnet där vi satte upp våra tält. 

Det blev en dag med inslag av det mesta känns det som. Skönt att ha vädret på sin sida som vi haft idag. Det var först när vi fått upp tälten som det började falla nederbörd. Dagen har varit bra. Det är lätt att glömma bort hur underbart det är att skida på snö, men idag har vi verkligen blivit påminda om det!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar