måndag 13 april 2015

12/4-15 Brattåsruet-Gäddede

12/4-15 Brattåsruet-Gäddede
Dag 51

Jag älskar att sova i tält! Jag älskar allt med att tälta. Allt från hur lätt det är till att städa till hur fantastiskt gott jag sover :) Något jag inte älskar fullt lika mycket är att vakna till smatter mot tältduken. Det kan vara galet mysigt om man inte vet att man snart ska upp och ut i det. Att vara ute i regn/(snöblandat regn) är inte alls lika svårt som att just gå ut i det. Det gäller kanske alla väder som i regel räknas till kategorin "dåligt väder", alltså att det svåraste är att gå ut i det. När man väl är ute så är man där och då spelar vädret mindre roll. 

Det hade iaf varit någon minusgrad i natt och det gjorde att övervattnet på sjön frös på lite. Så jag hade betydligt mycket mindre problem att skida över Lill-Blåsjön om jag jämför med hur det var att skida över Stor-Blåsjön igår. För mig bar det rätt så bra bortsett från några få fläckar. Hundarna fick dock kämpa lite mer, för dom ville isen inte alls bära.. Vi kom över till Tången och därifrån skidade jag på vägen ner till Hovden. Ingen verkade ha kört leden på ett tag så den var tung. Blötsnön fortsatte att stundtals vräka ner och stundtals dala ner, men det var aldrig uppehåll. Föret blev allt tyngre, men det klabbade inte! Vid Hovden anslöt jag till skoterleden. Det gick väldigt bra att skida på den, lite trögt gick det, men bortsett från det var det härlig och fin åkning genom ett skogslandskap. Allt gick bra fram tills Lill-Väktaren. Hela tjärnen var täckt av övervatten. Mycket övervatten. Jag tänkte att det bästa jag kunde göra var att följa kanten tills att Väktaren smalnar av så blir det mindre att plaska över... Bara en liten detalj, det råkade vara vid Blåsjöälvens utlopp. Jag är mycket väl medveten om att man ska undvika dom delarna av en sjö. Men där var det smalare och mindre övervatten. Jag tog det väldigt försiktigt. Slog hela tiden med staven framför mig för att försäkra mig om att det fanns is. Det gick väldigt bra! Det var bara två meter som var blöta resten var mest bara fuktiga! Vega och Alice gick modigt över. Dom hade vatten till en bit upp på benen. 

Jag lyckades missa leden sen där den korsade vägen till Väktarmon. Så det fick bli vägen hela vägen ner till Rolandstorp och det gick bara bra, den var snötäckt och fin! 

Trött och kall kom jag fram till Gäddede. Känslan av att få ta av sig allt blött och kliva in i en varm dusch! Oslagbar! Sen var det en väldigt glad överraskning att stugan som jag hyr på campingen hade ett torkskåp! Så skönt att kunna slänga in allt som är blött (typ allt jag äger och har..) i skåpet och få det torrt på nolltid. Det var som om allt vatten letat sig in i pulkorna.

På kvällen gick jag till pizzerian och köpte med mig en vegetarisk pizza att äta i stugan. Turlyx :) 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar