söndag 8 mars 2015

5/3-15 Alesjaurestugorna-Sälkastugorna

5/3-15 Alesjaurestugorna-Sälkastugorna
Dag 13

En helt fantastisk dag. En helt perfekt dag! Det är vad jag har haft idag! 
Det började egentligen redan igår kväll när jag fick se en stor, helt rund och gul måne komma upp bakom bergen. Inte är det ofta jag har sett en månuppgång, oftast har jag upplevt att den rätt vad det är bara är där.
Hela natten var det helt klart och månen lyste starkt. Den sken så starkt att när jag en gång vaknade mitt i natten blev jag bländad! Det var vid midnatt. Jag var även kissnödig så jag var tvungen att kliva upp för att gå ut. När jag kom ut fick jag se ett norrsken spela över himlen. Det syntes inte jättetydligt som det var så ljust ute, men vackert var det!

Imorse var det helt klart. Alla bergsformationer syntes tydligt och stod så majestätiska. När solen började gå upp ändrade landskapet färg flera gånger, det gjorde även himlen. Jag älskar soluppgångar!

Jag har nästan ont i mina kinder nu för att jag lett så mycket idag. Mina ögon har nästan fastnat som små springor. Jag har varit så lycklig idag. Lycklig över att få finnas mitt i allt det här vackra. 

Jag började med att åka upp till Tjäktjapasset, 
Just innan Tjäktjastugan var det lite småbrant så jag tog av mig skidorna och gick de sista ca 50 höjdmetrarna då jag tyckte att det kändes ovärt att byta hudar för så kort sträcka. Sen var det väldigt fin lutning hela vägen upp till själva passet. Uppe på passet träffade jag en tysk familj som skulle vara ute och åka i 10 dagar. Det är mest bara människor från andra nationaliteter som jag mött så långt. Dom flesta kommer från Tysklans, Frankrike och Belgien. Jag satt uppe på passet i över en timme och bara njöt av utsikten och lugnet. Just innan jag skulle åka vidare kom Tjäktas stugvärd på skidor. Vi stod och pratade en längre stund om allt mellan himmel och jord på det vis som det oftast blir när man är ute på tur. I naturen är inga samtalsämnen för stora eller för små. 

Utförsåkningen ned för passet mot Sälka kan bara beskrivas med ett ord, UNDERBAR! Eller egentligen kan den beskrivas med en himla massa ord, det var den roligaste åkningen på väldigt länge! Snön var perfekt att köra i och lutningen lagom. Jag tror även att hundarna gillade att få springa fort för ett tag!

Apropå hundar, Alice har varit superduktig idag! Hon hjälpte till att dra från start och var inte i vägen på samma sätt som hon varit dom senaste dagarna. Hon hade en go i sig som jag inte sett på ett tag. Hon fick dock vara lös nedför passet. Kan det ha varit draghundsmaten hon fick igår?! Både Vega och Alice fullkomligt älskade maten som dom fick! Känns roligt när jag kan ge dom något extra. 

Vi skidade på och redan 14.30 var jag framme vid Sälkastugorna. Det var så roligt för en av stugvärdarna träffade jag under min vita bandet tur 2012, men då i Alesjaure. Han var precis lika trevlig nu som då! 

Efter att ha sågat och huggit upp ved samt hämtat vatten till hundstugan så fick jag till butiken för att unna mig något extra. Det blev en liten påse chips och jordnötter samt kidneybönor till middagen. 

Jag gillar tältlivet bäst, men det är för jäkla fint att vara i STFs stugor :) Jag var en längre stund i den fina vedeldade bastun på eftermiddagen. Satt där och njöt av ett fotbad i den 80-gradiga  värmen. Var skönt att mjuka upp kroppen efter en dag på skidor. Att sen kunna sitta i en liten stuga som jag värmt upp med ved som jag sågat och kluvet själv. Det är livet på en pinne! Bara det att inte ha någon elektricitet gör livet mindre stressfyllt. Det är något visst med att ha ett stearinljus och månens sken som enda belysning. 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar