söndag 8 mars 2015

3/3-15 Abisko-Abiskojaure stugorna

3/3-15 Abisko-Abiskojaure stugorna
Dag 11

I morse nåddes jag av nyheten att man funnit min försvunna depålåda! Jag som hunnit skaffa allting nytt behövde inte mycket därifrån utan plockade bara ut det "roliga". Chokladen och vinet med andra ord samt lite annat smått och gott.

Jag träffade Simon lite snabbt innan jag började skida 13.30. Vädret var inte det roligaste, snöblandat regn och nån plusgrad. Det vädret betyder styltor under skidorna. Styltor under skidorna betyder att mitt humör blir lite sämre... Men det slutade att klabba på efter en timme iaf, så då blev jag glad. Väldigt glad! 

Alice har inte varit till nån vidare hjälp idag. Hon drog lite i början men bara lite. När vi nådde Ábeskojávri så slutade hon att dra helt, så då lät henne lunka på lös istället. Hon gick så fint i Vegas spår så. Vi får ta det lugnt så att hon får komma in i det, jag vill inte gärna avskräcka henne från turlivet :) Vega har kämpat på bra som vanligt.

Så mycket folk som jag mött idag var det länge sen jag mött under en turdag. Både de som gått till fots, på snöskor, skidor, skoter och hundspann. För att Kungsleden ska vara en så pass populär led som den faktiskt är tyckte jag att det kändes konstigt att den var rätt så dåligt markerad bitvis. Vissa sträckor var det rätt så långt mellan ledkryssen. Ibland gick spåren isär osv, men de gick ju alltid ihop igen och sikten var bra så det var ju aldrig några problem. 

16.15 kom jag så fram till Abiskojaure och för ett välkomnande jag fick! Jag mötte stugvärden Svante utanför stugvärdsstugan/butiken. Han bjöd in mig till butiken på en mugg varm saft och sen satt vi och pratade. Svante berättade om djurlivet runt stugan och sen vart alla faciliteter fanns. Sen visade han mig till den lilla hundstugan. Så himla mysig stuga. Jag är glad att jag skidar med hund, för det betyder att jag alltid får bo i hundrum eller stuga. De rummen/stugorna är oftast mindre och mysigare enligt mig! Jag fick dela rum med en trevlig kvinna som jobbar som lärare i Abisko. Skolan i Abisko har bara 10 elever från årskurs 1-9! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar