tisdag 31 mars 2015

31/3-15 Syterstugan-Tärnaby

31/3-15 Syterstugan-Tärnaby
Dag 39

Jag hade en väldigt trevlig kväll igår i Syterstugan. En kväll med samtal med stora och små ämnen, mycket skratt och historier. Det är något visst med dessa fjällstugor, stämningen som uppstår där och sen alla fina stugvärdar. Jag fick träffa Morgon aka Mr Syter i år precis som 2012. Han gör sin 25 säsong nu! 

I natt började jag däremot att kissa taggtråd. Den välbekanta känslan från en urinvägsinfektion. Dagens skidtur var väldigt vacker och jag hade bra före. Dagen skulle ha varit helt perfekt om det inte skulle ha varit för denna infektion. Första branten upp till Sjul-Olsaxeln vart jobbigare mot vad den skulle vara tack vare trycket mot blåsan från selen.. Men vi kom upp och belönades med en oerhört vacker utsikt! 

Vi åkte till vindskyddet Stabra där jag stannade för att luncha. Som vädret var så strålande gick vi aldrig in i vindskyddet utan stannade utanför och njöt av solens varma strålar och den vindstilla dagen. 

Jag fick en fantastiskt rolig åkning genom skogen ner till Solberg! Den nya snön som kommit gav perfekta utförsförhållanden! Jag avvek från leden och körde mellan träden. Hade det riktigt skoj! 

När jag kommit ner och skidat bort till Umeälven, följt den och sedan skidat längs Geavhta en bit så mötte jag en kvinna som undrade om jag skidat långt. Kvinnan var ute och samlade påskris tillsammans med sin son och dennes pojkvän. Jag svarade varifrån jag kom och då frågade hon mig om jag möjligtvis var Lina. Hon hade hört mig på radion :) Det var väldigt bra att jag mötte henne och kunde fråga efter hälsocentralen, för den visade sig ligga alldeles i närheten av var vi var. Hade jag skidat till själva Tärnaby hade jag fått vända. Jag fick komma in och träffa en läkare på en gång och efter att ha tagit några prover fick jag Penicillin utskrivet och nu hoppas jag på att snart vara bra igen! 

Jag skidade bort till Tärnaby Fjällhotell där jag stannar över natten. har mött väldigt många trevliga människor här.  












2 kommentarer:

  1. Hej Lina,
    Med stort nöje följer jag din färd på bloggen, vilket spännande projekt att färdas genom tre ”band” i ett sträck, modigt och strongt tycker jag.

    Jag känner väl igen alla platser du beskriver då jag tillsammans med min man Hasse vandrade hela Kungsleden plus lite till sommaren 2013 (80 mil med start vid Marsfjället och vi vandrade norrut). Precis som du uppskattade vi alla härliga möten med andra fjällfolk som vi mötte under vandringen. Man behöver inte vara ensam på fjället om man inte vill.

    I somras vandrade vi en månad söderut med start vid Marsfjället och målgång i Grövelsjön. Så vi har gjort ett eget ”Gröna bandet” fördelat på två sommarturer.
    När vi vandrade sommaren 2013 spelade vi in dokumentärfilmen ”Låt fjällvind blåsa hjärtat rent”. Vill du veta mer om filmen och vandringen kan du läs på www.piazzafilm,se. Där finns också en länk till filmen/vandringens blogg. Vi berättade liksom du på bloggen om vår vardag på färd i fjällen.

    Ett stort lycka till på din fortsatta färd och jag kommer med stor behållning fortsätta följa dig på bloggen. Kanske vi möts i sommar, jag ska vandra Kungsleden igen (i en månad) med start 16 juli. Denna gång ska jag vandra själv och från andra hållet (start i Abisko). Så, kanske våra vägar korsas i sommar.
    Vänliga hälsningar Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon från tältet!
      Jag tror att jag har en underbar tur framför mig som varit super från start! ska bli spännande att få se så mycket av sverige under olika årstider :)

      Jag är vid Marsfjällen just nu, så vackert! Kul att ni spelat in en film!!! den ska jag kolla in :)

      jag paddlar mest troligt under perioden som du vandrar annars hade det varit väldigt trevligt att ses! Jag hoppas att du får en fantastisk vandring längs kungsleden!

      Radera