söndag 1 mars 2015

27/2-15 Kamasjaure-Niskajävri/Jostojärvi (Kattuvuoma)

27/2-15 Kamasjaure-Niskajävri/Jostojärvi (Kattuvuoma)
Dag 7

Jag är så glad över att jag sov inne i vindskyddet i natt för fy katten så det har blåst! Tyvärr var det första jag insåg när jag vaknade i morse att dörren inte håller tätt. Ett flera dm tjockt snötäcke hade lagt sig innanför dörren, över mina pjäxor! 

Det hade kommit en del snö även ute, så det var inte ett lokalt snöfall inne i stugan. Den nya snön var klabbig och sträv på samma gång. Under första timmen ute så övergick snöandet i att bli till mer av ett regn. Det blåste ganska hårt under hela förmiddagen så regnet piskade allt av ansiktet som inte var täckt. 

I närheten av Jalges Vuoskkoaivi mötte jag Niklas Eriksson. Han har kört hundspann från Grövelsjön med sina 12 Sibirian husliges. Vi hann inte prata så mycket, mest bara hälsa och kramas eftersom han hade 5 löptikar i spannet. 

Idag har det varit en sån dag då man inte fått något gratis. Jag skulle ner flera hundra höjdmeter, men att jag skulle få glida ner var bara att glömma. Snön satte sig under skidorna och bildade styltor. Vi skidade ner till Kattuvuoma eller från Vuoskojaure tog jag faktiskt av mig skidorna och lade dem helt sonika på pulkan och började gå istället. Det gick bra så länge spåren höll, sen när jag började braka igenom var det bara ett att göra. Ta på skidorna igen. 

Jag skidade bara en kilometer från Kattuvuoma över den lilla sjön Jostojärvi. Där bar inte snön alls bra. Inte alls faktiskt. Så om det inte blir bättre kommer jag nog vända och följa leden över till Bieggaluokta och sen ruskade leden till Torneträsk så får jag se sen. Men förhoppningsvis ska jag kunna skida över Láimoluokta! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar