söndag 1 mars 2015

26/2-15 Första gångbron vid Ittegielas-Kamasjaure

26/2-15 Första gångbron vid Ittegielas-Kamasjaure
Dag 6

Vädret svänger snabbt i fjällen, det är ett känt uttryck. Det var något det hade gjort under natten. När jag steg ut från tältet i morse fanns inte en tillstymmelse till fjällformation att skåda. Allt låg i en vit, tät dimma.

När jag började skida var det enda jag kunde se några ledkryss  åt gången. Men även om jag inte såg något var vädret behagligt. Några minusgrader skulle jag gissa på och nästintill vindstilla. 

Efter att ha skidat ett litet stycke fick jag se en räv. Inte heller idag kunde jag avgöra vilken typ av räv det var. Efter ytterligare nån timmes skidåkning åkte jag nästan rätt över ett gryt. Spår av räv ser man överallt. 

I samma takt som sikten blev bättre blev föret tyngre. Snön blev allt mer klabbig och satte sig fast på och under allt. Vinden började att ta i och utmed eftermiddagen blåste den allt hårdare. Sista biten till Kamasjaures vindskydd blåste det på rätt så rejält. Jag mötte två män på skoter som arbetade för länsstyrelsen idag. Den höll på att käppa ut leden på de platser där det saknades kryss. Jag hade därför spår att följa en bit, iaf fram tills att spåren försvunnit med vinden. 

Det går trögt med maten så långt. Får inte inte alls till att äta den mängd jag tänkt från början, knappt hälften. Men idag lyckades jag iaf äta lite från lunchtermosen, men frukosten gick det bara ned några tuggar av. All mat bara växer i munnen på mig. Tror att jag ska köpa välling i Abisko att byta ut några frukostar mot.

 













2 kommentarer:

  1. Hej Lina! Skönt att ni kommit fram till Abisko och att Alice kommit till er. Fina bilder du lagt ut. Många kramar till er. Mamsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack mams! Imorgon fortsätter vi, ska bli skönt! Kram

      Radera