söndag 1 mars 2015

25/2-15 Stor Rostahytta-första gångbron vid Ittegielas

25/2-15 Stor Rostahytta-första gångbron vid Ittegielas
Dag 5

Vinden hade raderat alla våra spår från igår. Men hade som tur var mojnat på morgonen. Det var i stort sett helt vindstilla när vi började skida över sjön Råstojaure. Det första jag fick se var en liten räv. Jag vet inte om det var en rödräv eller en fjällräv. Men jag tyckte att den såg mycket mindre ut mot den jag såg igår. Var det en fjällräv så var det en blå sådan. Ska kolla upp så snart jag kan om det finns fjällräv i området. Sjön kändes oändlig. Tyckte mig ofta inte komma någon vart. Det var en himla tur att det kringliggande landskapet var så vackert så jag hade nånting att titta på när den närmsta omgivningen inte ändrades ett endaste dugg. 

Igår kväll hittade jag hytteboka. I den hittade jag mitt och Majas meddelande från den andra maj 2012 när vi skidade förbi. Himla roligt att se då det väckte många fina gamla minnen till liv.

När jag och Vega nått andra änden av sjön stannade vi till i solen och lunchade vid Omátjávri. Solen värmen faktiskt lite så länge det inte är någon vind! Underbart. Vi fortsatte att skida söderut tills vi nådde den första av fyra gångbroar. Från Omátjávri var jag åter på en led, från igår har jag annars gått helt oledat. Men att jag nu var på led gjorde ingen större skillnad för några spår att gå i fanns ej. Om det funnits några hade de försvunnit med vinden. Snön bär dock väldigt bra här och har heller inte varit så trög så som snön var på eftermiddagen igår. Det var inte mycket snö som kom igår, men det var ändå så pass att det kändes.

Skönt att kunna sätta upp tältet utan att behöva ha handskar på händerna. Älskar verkligen dagar som dessa. Vyerna verkar aldrig ta slut, vart än jag tittat har jag sett något vackert och sen sol på det! Lycka!!! 

Det är ett fridfullt liv turlivet, fridfullt och väldigt okomplicerat. Ingen vardagsstress eller oändligt många val, bara tyst och stillsamt. Det blir inte enklare eller behagligare, ute på tur är det bara alla basic-grejer som är viktiga. Mat, sömn och värme osv. 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar