söndag 1 mars 2015

22/2-15 Kuokkimajärvi-Pältsastugan

22/2-15 Kuokkimajärvi-Pältsastugan
Dag 2

Igår kväll fick jag se ett helt underbart vackert norrsken spela över himlen! Imorse fick jag vakna till en helt fantastiskt vacker dag. Rosafläckig himmel i öster och magnifika fjäll i väster som var färgade av morgonens soluppgång.
Efter att ha ätit frukost och städat oss ut ut stugan så skidade vi den korta sträckan till självaste startpunkten (eller slutpunkten beroende på vilket håll man skidar åt) av fjällfararnas vita band. Den gula, men nu översnöade och alltså vita stora betongklumpen. Vi stod där ett tag och jag kände in så mycket jag bara kunde och kunde liksom känna att jag har en underbar tur framför mig. Det är lätt att tänka positiva och glada tankar när vädret är bra och naturen magisk. 

Något jag snart fick känna på var att det är lite hårdare att börja från norr och skida mot söder mot tvärtom. Fy katten vilken uppförsbacke det är upp mot Duoibai. Treriksröset ligger på 500 möh och vi skulle upp till 865 möh. Bitvis var det väldigt brant, så pass brant att det enda jag kunde göra för att ta mig framåt var att ta av skidorna och gå med bara pjäxorna. Det trots att jag hade långa stighudar på. Vega kämpade på bra med hundpulkan, behövde bara påputt ibland och Alice hjälpte mig bra med min pulka. Hon blir allt bättre på att dra och hjälpa till för varje dag.

Utsikten vi belönades med var otrolig! Så många vackra fjällformationer.

Nedförsbacken som väntade ned mot Pältsa var riktigt rolig att köra! Full fart! Pältsastugan har ännu inte öppnat för säsongen och är därför obemannad. Men hundrummet är öppet. Det verkar inte som om någon har varit här på ett tag, för fy så utkylt rummet var. Flera timmar efter att vi börjat elda hade rummet ännu inte ens blivit ljummet. Men det är ett trevligt litet rum. Hundarna verkar nöjda över ännu en natt inomhus. Tälta bra med inomhus bäst verkar de tycka.. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar