onsdag 25 mars 2015

18/3-15 Vaimokstugan-Tarrekaisestugan

18/3-15 Vaimokstugan-Tarrekaisestugan
Dag 26

Det var några riktigt fina norrsken igår kväll. Inget av dom fick jag till att fotografera. Ju mer jag ändrade inställningarna på kameran desto sämre blev bilderna. Förkylningen gick in i ännu en annan fas under natten. Snor- och klåda i gommen fasen. Hostan har blivit sämre och likaså orken. Hjärtat rusar vid minsta ansträngning. Värdlöst. Ruben och Janne som var två av gästerna i Vaimokstugan gav mig en hel del extra ork och energi. Men större delen av dagen har det mesta bara varit i en dimma. 

Vädret och vyerna har varit väldigt vackra! Väldigt maffiga och mäktiga fjällformationer har jag fått se under dagen! 

Jag stod och pratade med det trevliga stugvärdsparet Jakob och Annika, som är här med sina två barn, när ljudet av skotrar hörs. Innan jag hinner reagera så får jag en stor kram. Gissa min förvåning när jag vänder mig om och får se Lasse! En stund senare kommer Bernt också. Lasse och Bernt är fjällets hjältar. Var gång som dom är ute hjälper dom någon. Idag hade var det en stor fransk grupp som behövde hjälp upp till Såmmarlappastugan. 

Hur söta får man sen vara?! Ingen kan gissa vad dom hade med sig till mig. Så jag skriver det rakt ut istället. Våffelsmet och ett gjutjärnsvåffeljärn! Sen gräddade dom våfflor här i stugan och bjöd både mig och stugvärdsfamiljen. Till våfflorna serverades grädde och hjortronsylt. Galet gott! Jag har ännu inte förstått det hela tror jag. Hur jag helt plötslig bara hade en av mina favoriter i handen. Det var inte heller det enda som dom bjöd mig på. Jag fick både morotsstavar, apelsiner och choklad. Frukt och grönt är sånt som jag verkligen saknat. Lyx blev det med andra ord denna onsdag! 

Medan Lasse och Bernt åkte tillbaka ner till Kvikkjokk för att fixa lite grejer till deras ena skoterpulka så passade jag på att försöka sova bort min förkylning medan jag väntade på att dom skulle komma tillbaka hit. 



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar