måndag 23 mars 2015

15/3-15 Staddajåkkåstugorna-Pieskehaurestugan

15/3-15 Staddajåkkåstugorna-Pieskehaurestugan
Dag 23

Lycka kan vara många olika saker. Idag var det att få vakna till en helt underbart vacker morgon som visade sig bli en helt fantastisk dag! Inte ett moln på himmelen på hela dagen och större delen av dagen totalt vindstilla! 

Vi hade städat oss ut ur stugan och kom iväg redan vid 7.30. Tror att både jag och Helena var mer än redo att ta oss vidare idag. Att vädret var så strålande bidrog nog också till det. 

När vi kommit upp dom första 250 höjdmetrarna kunde vi ta av dom långa stighudarna och sätta på dom korta istället. Skönt att slippa en massa friktion även om den är väldigt tacksam att ha uppför backarna! 

Alice hjälpte till i början, men sen började hon bara att strula. Hon ville inte gå dubbelt med Vega och hon ville inte hjälpa mig att dra. Att släppa henne kändes inte som ett alternativ som det var så mycket ripor. Jag höll på att bli galen! Men så kopplade jag lös Vega från dubbeldraget och Alice fick dra hundpulkan själv istället. Vilken vändning! Helt plötsligt gick allt från att bara vara kaos till att fungera hur bra som helst! Så fick det sen vara helt fram till lunchen. Innan vi stannade för att ta lunch så mötte vi killarna från igår som var på väg hem. Grattis på din födelsedag idag! Det glömde jag säga då! Ett stort grattis till pappa på din födelsedag också! Hipp hipp hurra! 

Det var den mest underbara lunchpausen någonsin! Vackra kulisser med dom vackraste bergsformationerna vart än man såg och det gick att sitta i enbart underställ för solen värmde så gott! 

Jag har fått se så oerhört mycket vackert idag! Massa fjäll mot en helt klarblå himmel. 

Vi startade på 700 möh idag och gick som högst upp på ca 1000 nånting. Det har varit mer eller mindre platt större delen av dagen. Men när vi nådde Uhtsa Lájrro började det gå utför. Ganska mycket på sina ställen.... Det slutade med att jag pajade min skakel litegrann. Jag fick hjälp av den mycket trevliga stugvärden Kristina samt en tysk gäst att fixa det så gott det gick. Så imorgon kommer det att fungera iaf! Så får jag försöka fixa ytterligare lite när jag når Kvikkjokk.  

Efter att ha fixat skakeln så var bastun varm. Så himla skönt att få sätta ner fötterna i ett fotbad med badsalt och samtidigt mjuka upp hela kroppen av värmen. Nu är klockan alldeles för mycket (21.00) för att jag ska orka tänka och skriva. Så jag avslutar här med att säga det en gång till. Dagen var helt underbar! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar