onsdag 19 november 2014

Cykel i Europa. Dag 12: Lille-Schuiferskapelle

Cykel i Europa. Dag 12: Lille-Schuiferskapelle

Efter en helt fantastisk helg i Lille tillsammans med Lucie och Florent så fortsatte vi vår cykeltur idag. På lördagen gjorde vi några utflykter, mycket trevligt! På söndagen var vi till Le toquet, där åt vi lunch tillsammans med Lise och Aline. Efter lunchen åkte vi till havet. Trots att vädret inte var det bästa så hoppade vi i vattnet! På måndagen liftade jag till St Omer, där besökte jag skolan som jag gick på under mitt gymnasieår i Frankrike. Kändes så konstigt att komma tillbaka efter närmare 10 år! Men väldigt roligt att träffa gamla lärare. Sen fikade jag tillsammans med Christel och Xavier Defretin i deras hus, tillika huset jag tillbringade varje helg i under mitt utbytesår. Intensiv och rolig helg med andra ord!

Efter att ha packat oss samman och monterat tillbaka däck på kärrorna var vi redo att börja cykla. Trodde vi. Det var bara en liten detalj. Vi hade glömt en grej i trädgården.. Det låter som en enkel sak att lösa, men det var bara en lite detalj med det. Vi hade inga nycklar. Om det hade varit för en mindre viktig sak än den som håller ena däcket på plats på kärran skulle jag kanske ha låtit det vara, men nu var vi tvungna att hitta en lösning på problemet. Och det gjorde vi! Vi ringde på hos Lucies och Florents söta gamla granne. Jag förklarade pproblemet för henne och så lät hon Stepan gå genom hennes lägenhet till hennes bakgård. Därifrån hoppade han över den minst 2 meter höga muren in till deras trädgård och fick på så sätt tag i den lilla, men väldigt viktiga saken! Sedan var allt frid och fröjd igen :)

Vi fortsatte att cykla längs med Deûle och sedan Lys och Leie. Vi cyklade längs med floder hela vägen till Kortrijk eller ännu längre egentligen, helt till Ooigem. Därifrån började vi leta oss norrut på småvägar. Det var dock inte det enda vi letade efter. Vi försökte även hitta en plats för våra tält, något som visade sig vara ett omöjligt uppdrag! Inga skogar, inga campingar och bara lervällingar till fält. Men med hoppet i behåll så fortsatte vi att cykla och leta i en timme, som blev två och tillsist två och en halv. Just innan Schiferskapelle så stannade vi till på en bondgård för att fråga efter en plats. Det var ett jättetrevligt par som drev denna bondgård och mannen sa vart vi kunde cykla och slå upp våra tält. Just som vi kommit dit och skulle börja med det så kom han åkandes i sin bil och sa att vi kunde sova i deras garage istället så slipper vi all fukt. Så vi vände. Frun i familjen ställde i ordning garaget med bord och annat så att det blev riktigt lyxigt! Svårt att beskriva hur glad och tacksam jag kände mig över detta! 






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar