onsdag 15 oktober 2014

GR20, Dag 1: Calinzana-Refuge d'Ortu di u Piobbu

I morse ställde vi en väckarklocka för första gången sedan jag startade att gå i slutet av april. Här på Korsika är det varmare mot vad det varit i Alperna så det känns viktigt att starta i tid för att inte behöva gå mer än nödvändigt i stekande sol och hetta. Klockan sju hade det just ljusnat och jag och Nina hade snörat våra kängor och hade ryggsäckarna på ryggen. Våra säckar var nästintill fyllda till bredden med mat och choklad. Vega hade en del extra mat i sin säck och även jag hade en ca ett kilo hundmat i min säck.

Vi började att gå upp från Municipal Gîte d'Étape till centrum av byn Calinzana, 255 möh. Det kändes så himla bra när vi lämnade byn och åter fick "naturlig" mark under fötterna! Städer kan ha sin charm, men det är i naturen jag trivs bäst. Det började genast att stiga men med en lagom lutning. När vi började komma upp lite på höjd fick vi en vacker utsikt över havet samt staden Calvi. Vi åkte taxi från Calvi igår (förbjudet att ha hund på bussen som går en gång dagligen) upp till Calinzana efter att ha tagit tåget från Île Rousse som vi i sin tur kom till med färja från Nice.

Totalt så tog vi 1550 höjdmeter innan vi kom fram till dagens slutmål Refuge d'Ortu di u Piobbu. Stugan hade stängt för säsongen. Men stugorna längs GR20 är öppna året runt. Enda skillnaden är att man bor gratis om man kommer när säsongen är över. Hursomhelst så får man inte bo i stugorna med hund så tanken har hela tiden varit att tälta. Jag föredrar dessutom att bo i tält så mycket det går! GR20 går genom Parc Régional de Corse, alltså skyddad natur. Hund får man gå med överallt, men tälta/bivackera får man endast göra på angivna platser som oftast ligger i direkt anslutning till stugorna.

Första dagen var förvånansvärt lättgången, för GR20 sägs vara Europas tuffaste vandringsled. Det var en väldigt fin etapp genom vacker natur! Det var någon liten del som var lite mer alpin. Hundarna gick utan större svårigheter! Vega behövde bara lite hjälp med ett lyft på en passage.