lördag 13 september 2014

Via-alpina dag 135

Dag 135: Rif. Granero-Pian del Re

Jag vet inte om jag skrev det att det regnade igår på eftermiddagen och kvällen. I natt var det minusgrader så i morse var tältet täckt av ett lager is och marken frost. Det första jag fick se när jag klev ut ur tältet i morse var 6 stycken stenbockar! Har aldrig sett så många på en och samma gång tidigare, inte heller har jag tidigare sett några med svängda horn! Så jag måste säga att denna morgon var lika förstklassig som gårdagens : ) Tyvärr hann dessa vackra djur springa sin väg innan jag fått fram min kamera.

Som mitt dunliggunderlag gick sönder i Pialpetta har jag enbart haft mitt tunna bubbliga Thermarest z-lit sedan dess. Eller bubbliga var kanske en överdrift, jag har använt det så mycket de sista åren att det är mer platt än bubbligt. Det är därför inte så mjukt som det varit och inte heller så varmt. Men vad ska man göra?! Bara att  inse att man inte är 15 år gammal längre när man vaknar mitt i natten av att höften värker pga att underlaget som man ligger på är i hårdaste laget ; )

Vi började att gå upp mot Colle Manzol, 2663 möh. När jag var vid sjön Lago Nero fick jag se ytterligare en grupp stenbockar, denna gång med sju individer! Dessa hann jag fotografera, men som avståndet var så pass långt blev det inte särskilt tydliga foton. Att dem är så välkamouflerade  gör det inte lättare, dem smälter verkligen in i sin omgivning! 

När jag gått ytterligare ett litet stycke så får jag se ännu en grupp med sju stenbockar upp på själva passet! Dessa djur kom jag betydligt mycket närmre. De var inte det minsta rädda för mig! 20 stenbockar på en och samma dag! Bättre än så blir det inte.

Jag gick ned till V. del Pis och sedan upp till nästa pass C. d'Armoine 2692 möh. Under tiden vi var på väg upp till detta pass så drog det in allt fler moln. Så någon skymt av Monviso, 3841 möh fick jag inte. Jag gick sedan ned hela vägen till Pian del Re, 2020 möh. Inne på refugiet fick jag låna en dator så att jag kunde komma i kontakt med Nina. Hon kommer att komma hit antingen ikväll eller så imorgon bittit, skoj!!!!! Hela eftermiddagen har jag och hundarna bara slappat. Vi kom hit redan vid 11.30. Gött med lite av en vilodag. Jaghar passat på att borsta Vega, medan jag gjorde det slog tanken mig att jag under denna tur faktiskt har borstat hennes päls oftare än jag borstat mitt egna hår! 














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar