måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 130

Dag 130: Montagne Seü-Laux

Så underbart att få vakna till ännu en fantastisk morgon! Igår vandrade jag genom tallskog, idag var det lärk träd som väntade. Jag hann inte särskilt långt innan marken började vara täckt av frost. Flera av topparna runt omkring såg ut som nysockrade semlor, mao har nysnö fallit. Det var en vacker vandring upp till Testa dell'Assietta, 2566 möh. Som just det här berget inte var spetsigt påminde vandringen väldigt mycket om en klassisk fjällvandring hemma. Renarna var dock utbytta mot kossor och hästar.. 

Solen har skinit hela dagen! När jag började komma ned på lägre höjd blev det inte bara varmt, utan hett! Tur att det fanns vatten till hundarna med jämna mellanrum så att dem kunde svalka sig! Resultatet blir kanske inte strålande när Vega hoppar i med klövjeväska och allt.. 

Enligt mina via-alpina guidepapper skulle man kunna köpa mat i Usseaux, 1416 möh. Det kunde man inte. Jag stannade i Usseux i ett par timmar för att försöka ansluta till internet, helt utan resultat! Som tur var fick jag låna en dator inne på turistinformationen så att jag åtminstone kunde kunde kolla mailen för första gången på närmare tre veckor. När det var gjort var det bara att gå bort till Pourrières för att köpa mat så att jag klarar mig några dagar. På vägen tillbaka gick jag på T. Chisones högra sida tills jag kom till Laux, 1350 möh. Där fanns en liten bod som drevs av ett ekobonde-kooperativ. Jag gick in och köpte ost gjorde på får och ko samt yoghurt, vilken kan tänkas vara den godaste yoghurt jag någonsin ätit! Bonden som satt därinne visade mig sedan till en plats på deras ägor, där jag kunde sätta upp mitt tält. När tältet var på plats kom han och gav mig frukt från deras trädgård! Lycka : )














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar