måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 128

Dag 128: Lacs des Coulours-Grange della Valle

Under tidig natt igår så blåste det en hel del, men någon gång under natten måste vinden ha mojnat för i morse var det helt stilla. Det enda som hördes var ljudet av koskallar som kom allt närmre. Just som jag packat ned mina sista grejer i ryggsäcken så var en hel hjord på plats. Antalet kossor och kalvar bara ökade i antal. Vi kom upp till den andra sjön och gick upp ett stycke till innan det vände och vi gick ned till Vallon de Savine. Det gick inte brant uppför genom den och ganska snart nådde vi sjön Lac de Savine, 2449 möh och strax därefter passet C. Clapier, 2477 möh. Där lämnade jag Frankrike för att åter hamna i Italien. 

Jag gick ned ett stycke innan jag och hundarna började gå upp mot Rif. Vaccarone C.A.I, 2743 möh. Sista stycket var rätt så brant och påminde mer om klättring än om vandring. Jag hade ett rep till min hjälp och jag fick på några ställen hjälpa hundarna. Framme vid stugan så möttes jag av två lösspringande hundar, varav den ena inte gillar andra tikar. Först började den gruffa med Vega som bara tittade dumt på den, men så fick den syn på Bounty och flög genast på henne och började bita henne i nacken. Som tur var orsakade den inga fysiska skador. Ägaren var snabbt på plats och lyckades få den att sluta. Jag gick in i stugan och blev bjuden på mat av mannen som drev stället, tillika hundägaren till hunden som bet lilla B. Det var inte det enda han gav mig, han skickade även med flera kilo hundmat. Han sa att den annars skulle bli slängd då han bara skulle vara kvar en vecka till och hade en hel 15 kg säck oöppnad. 

När jag sedan skulle gå vidare avvek jag från via-alpina-leden som skulle ta mig ned till 2100 möh för att sedan ta mig upp till passet Passo Clopacà, 2750 möh. Istället gick jag längs den led som går raka vägen till passet på ungefär samma höjd hela tiden. Dimman låg rätt så tät hela vägen till passet, men på väg ned till Grange della Valle, 1849 möh så började det att spricka upp igen. 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar