måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 127

Dag 127: Rif. Stellina-Lacs des Coulours

Det var rätt så mycket vind även i natt. En del vindbyar var så pass hårda att jag nästan var orolig för att de skulle dra med sig tältet och mig. Men det gjorde deb såklart inte. Det var även mycket kallare mot vad det varit. Så när jag klev ut ur tältet var allt täckt av frost. När jag sedan packade samman tältet så såg det ut som om det snöat där jag stod efter att ha skakat av kondensen som frusit av tältet. Enligt min karta skulle det finnas 4 leder som ledde från Rif. Stellina. Hur mycket jag än såg mig omkring kunde jag bara finna två. Spåret som jag laddat ner till GPSen var inte till någon som helst hjälp. Men jag visste att jag inte skulle ta den stig jag kom från igår så jag valde den andra. Jag följde den tills mitt GPS-spår sa att jag skulle svänga av ned mot Rio Groglio. Jag tänkte om jag hela tiden går mot ev waypoint på själva spåret så kommer jag att förr eller senare hamna på den rätta leden. När jag kom ned till Rio Groglio och kom till väg jag visste var rätt så insåg jag att det nedladdade GPS-spåret var 480 meter fel! Det är mycket. Vägen ned till Rio Groglio var rätt så brant, att marken var frosttäckt gjorde det lite svårare att gå som de ställen som var täckte med gräs var så hala. 

Vägen jag kom fram till följde jag till Alpe Tour, 2121 möh. Därifrån följde jag den franskitalienska gränsen och sedan vidare mot den jättestor sjön Lago del Moncenisio. Det var en vacker vandring dit på ungefär samma höjd hela tiden. Utsikten var underbart vacker. Himlen var helt molnfri. När jag kommit ned till sjön så väntade ännu mer  vandring längs grusväg. Först längs sjöns sydsida och sedan söderut mot Ref. du Petit M. Cenis. Där stannade jag till och åt något som jag längtat efter sedan jag började att vandra. Crepes! Så gott! 

Vi gick sedan upp till den första sjön av Lacs des Coulours, 2300 möh. Där slog jag upp tältet. Medan jag gjorde det så började det att blåsa upp och moln drog in. 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar