måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 125

Dag 125: Laghi di Malciaussia-Rif. Cà d'Asti

Natten var den blåsigaste hittills. Så det var lite av en skakande upplevelse att vara i tältet. I natt hände dessutom något som aldrig hänt tidigare. När jag vaknade klockan 02 så var Bounty spårlöst försvunnen. Jag klädde på mig och gick ut i mörkret för att leta, inte förrän 45 min senare fann jag henne, eller rättare sagt hon mig. 

Efter att jag ätit frukost och packat allt samman så gick jag bort till Rif. Vulpot och mötte upp Maria. Vi vandrade sedan vidare tillsammans. Blåsten höll ännu i sig när vi började att gå och en del vindstötar var så hårda att jag var nära att tappa balansen. Vi gick upp till passet Colle Croce di Ferro, 2558 möh. Det var lagom mycket lutning så det var tämligen lätt att ta sig dit. Utsikten därifrån var sagolikt vacker, hela dagen har himlen varit helt blå. Galet vackra vyer har jag belönats med dagen lång. Efter att ha vandrat i stort sett helt plant efter passet i nån kilometer så var det dags för min och Marias väg att skiljas åt. Jag har haft några riktigt trevliga vandringsdagar tillsammans med henne, så det var väldigt tråkigt att vi nu skulle åt olika håll. 

Jag fortsatte över passet Passo di Capra, 2456 möh och vidare upp till Rif. Cà d'Asti, 2854 möh. Bitvis var vägen väldigt krävande att gå med så höga kliv att jag var tvungen att ta av mig ryggsäcken och slänga upp den först innan jag själv kunde ta mig upp. Två gånger så såg jag orm. Du stampade jag extra hårt med fötterna och slog med staven i marken några gånger i hopp om att det skulle få dem att slingra sig långt bort! 

Utsikten från denna plats är så vacker att jag inte vet hur jag med ord ska kunna beskriva den. Vädret förväntas vara som idag minus blåst imorgon så jag hoppas på att ta mig upp till Rocciamelone, 3538 möh imorgon och sedan gå över glaciär till Rif. Stellina. 

Bounty har vandrat med hela dagen idag! Med mer energi än någonsin (på gott och ont..)
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar