måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 123

Dag 123: Pialpetta-Balme

Jag åt frukost tillsammans med Maria och Michal i morse. Under frukosten frågade Michael om jag och Maria skulle vandra tillsammans idag. Gärna det svarade jag, men jag får se hur långt jag orkar att gå med iom att jag måste bära Bounty. Men så slog det mig att hon kanske skulle kunna åka med Michael. Så jag frågade. Det var inga som helst problem, han älskar hundar och det skulle göra att han hade sällskap : ) Så Bounty fick ännu en vilodag och jag och Vega kunde vandra vidare tillsammans med Maria. För att ha det ännu lite bättre så sa Michael att jag kunde stoppa allt jag inte behövde i ryggsäcken i bilen också, så det gjorde jag. Vega tyckte det var jätteskönt att gå utan säck och min vägde säkert en tredjedel så lite som den brukar att göra! Extra skönt en dag som denna då över 2000 höjdmeter skulle tas totalt. 

Vi började med att gå upp till sjön Laghi di Trione, 2164 möh och sedan vidare upp till passet Colle di Trione, 2485 möh. Vi startade på runt 1000 möh. Först gick vi genom skog men så öppnade landskapet upp sig allt mer. Vi passerade flera fäbodar. Flera av stenhusen hade börjat att rasa samman, inga människor syntes till men på alla ställen vi passerade fanns kossor. De flesta av dem sökte skydd undan flugor i husen. 

Av någon anledning så går jag oftare fel när jag går tillsammans med någon. Antagligen för att jag inte är så fokuserad på att finna vägen när jag har sällskap utan tänker på massa annat. Så på vägen upp till passet gick vi lite fel och sista biten ned från passet gick vi väldigt mycket fel. Vi följde markeringar så som vi brukar, men just dessa ledde inte dit vi skulle utan till Mondrone, 1257 möh, istället. Ett par kilometer lägre österut mot vad vi skulle ha kommit ut på. Men ingen större fara skedd! Vi kom ändå fram till Balme, 1432 möh.

Vädret har varit tämligen bra hela dagen. Med andra ord inget regn! Däremot hade vi en del dimma från lunchtid och framåt. Så vi belönades inte med någon utsikt när vi nådde vår högsta punkt. 

Michael var på apoteket och hämtade ut Bountys medicin idag, så nu har hon fått första dosen av sexton. Hon har blivit så mycket piggare och av svullnaden syns nästan ingenting längre. Även imorgon har Michael lovat att B ska få åka med honom!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar