måndag 8 september 2014

Via-alpina dag 119

Dag 119: Locana-Sabi di Sotto 

Det var ett tag sedan sist nu, men i morse fick jag göra det igen. Vakna till ljudet av regn som smattrar mot tältduken. Först tänkte jag vänta ut regnet, men ganska snart stod det klart. Idag blir en sådan dag då regnet inte tänker att ge upp i första taget. Jag låg dock kvar mycket längre mot vad jag brukar att göra. Så inte förrän klockan 10 lämnade jag Locana för att vandra längs den asfalterade vägen upp mot Carello. Just som jag lämnat själva byn så kom en bil bakifrån och stannade. Ut ur bilen klev ett man och en kvinna som frågade om dem inte kunde få fotografera hundarna. Dem pratade bara italienska och jag körde på min sedvanliga franskengelska med italienska inslag. Vi förstod varandra perfekt! Efter fotosessionen så gick dem tillbaka till sin bil och hämtade hundmat, både mjuk coh hård till Vega och Bounty. 

På kartan såg det inte långt ut att gå längs vägen till den plats där led nummer 509 börjar. Men det är klart skulle man räta ut alla kurvor så är det ett stycke. Jag passerade flera småbyar på vägen upp. Annars syntes inte mycket till. Dimman låg olika tät och det regnade olika intensivt. 

Första sträckan på led 509 gick längs en grusväg till Cambrelle, 1360 möh. En by i ruiner så när som på ett kyrka och ett refugio. Det fanns jättemånga stenbyggnader runt omkring, men alla var mer eller mindre nedfallna. Ett kort stycke senare gick vägen över till stig och samtidigt entrade jag en kohage. Regnet blev allt mer intensivt så jag tänkte att så snart kohagen slutar ska jag slå läger. Kohagen var betydligt mycket större mot vad jag hoppats på och terrängen blev allt brantare. Växtligheten blev också allt högre och stigen allt mindre trampad. Så vissa sträckor fick vi alla tre kämpa rätt så rejält för att överhuvudtaget ta oss framåt utan att fastna i en ormbunke eller annat buskage som nådde över mig. Men när jag kommit upp på 1700 möh så planade terrängen tillfälligt ut och jag hittade en lämplig plats för tältet. Klockan var inte särskilt mycket så jag hann spela flera stycken på munspelet och lyssna till flera kapitel av den bok jag lyssnar till nu innan det var dags för att laga middag, Hundarna verkade nöjda över att ha en kortare dag. Speciellt Bounty som inte alls är förtjust i regnväder. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar