söndag 17 augusti 2014

Via-alpina dag 96

Dag 96: Riale-Alpe Curzalma

Det regnade precis hela natten, men lagom till jag skulle packa samman så slutade det. I alla fall för en liten stund. Efter att ha tagit farväl av Silvia och Stephen så gick jag bort till Ernesto och Damiana Cozzi (de italienska paret med husbil) för att säga hejdå till dem. Jag blev inbjuden på frukost, men som jag redan ätit tackade jag nej. Vi började så att röra oss längs med vägen nedåt i dalgången Valle Formazza. Jag har skrivit tidigare att det bästa receptet för att få skavsår är att gå i blöta strumpor i skor. Det är svårt att undvika när det regnar nästan varje dag.. Igår fick jag således flera nya skavsår som närmast kan liknas vid brännskador. Skavsåren satt sig på både ut- och insidan av ankeln precis där skoskaftet slutar. Jag gick därför första sträckan till Cascata del Toce i mina merrellskor. Skönt att ha fötterna i något annat än kängor för en stund. 

Samtidigt som jag vek av från vägen in på led G35 så började det att regna. Jag skyndade mig att byta skor och började gå uppåt mot passet Bocchetta del Gallo, 2498 möh. Jag hann inte långt förrän dimman drog in och bäddade in landskapet. Jag hade hoppats på att ha utsikt över vattenfallet (Cascata del Toce) för just idag skulle dem visst släppa på ordentligt med vatten uppifrån dammarna. Men inget av det såg jag. Men jag har fått se något annat idag, precis som igår, så fick jag se en stenbock! Igår var första gången någonsin som jag fick se detta majestätiska djur. 

Efter att ha kommit upp till passet så gick jag ned till sjön Lago Vannino, 2193 möh. Vi följde sjöns västra sida till Alpe Curzalma, 2279 möh och slog läger där. Att gå vidare i regnet kändes inte det minsta lockande.. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar