onsdag 13 augusti 2014

Via-alpina dag 94

Dag 94: Larechia-Robiei

I natt hamnade jag mitt i åskans centrum. Hela tältet skakade när åskan slog ned någonstans helt i närheten. Regnet började att ösa ned med en sådan ihärdighet och kraft som aldrig verkade kunna avta. Efter att ha legat vaken en längre stund, oförmögen till att somna pga åskan så somnade jag till sist. När jag sedan vaknade var det morgon och regnet slutat. Jag åt frukost och började vandra nedåt. Det var mindre brant mot gårdagen. 1000 höjdmeter återstod ned till Fontana, 600 möh. När vi tagit hälften av dem blev skogen plötsligt väldigt mörk. Dimma drog snabbt in och inget dagsljus släptes igenom. Sedan dröjde det inte länge förrän hela himlen öppnade sig. Under den korta stunden det tog att ta av mig ryggsäcken hann jag blev genomblöt. Jag klädde mig och hundarna i regnkläder och vandrade vidare nedåt. Det visade sig snart att denna skur inte tänkte ge med sig i första taget. Vi kom ned till Fontana med dess vackra gamla stenbyggnader. 

Att få vägen till San Carlo, 938 möh, att inte kännas som enbart en transportsträcka var bitvis svårt. Att gå längs asfalt och regnet gjorde det hela lite dystert. Men så plötsligt blev det massa liv och rörelse. Jag hamnade mitt i en löpartävling! (Det är för övrigt Schweiz nationaldag idag också). Det var förbilar, fotografer och en massa löpare såklart! Deras tempo drog upp mitt. Jag passerade flera av dessa vackra små och mysiga byar som är helt byggda i sten.

Från San Carlo började vandringen gå uppför till Robiei, 1856 möh. Regnet ville inte ge med sig. När jag såg Cap. Boasodino kunde jag inte stå emot att gå in för att få en natt inomhus med halvpension. Det tyska paret som jag mötte häromdagen kom dit strax före mig och även dem ska sova här. Det var väldigt trevligt att träffa dem igen! Efter alla dopp i dem iskalla vattendragen för att få kroppen någorlunda ren var det så ljuvligt att kunna ställa sig i en dusch med varma strålar. Nu ser jag fram emot kvällens middag : )




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar