onsdag 13 augusti 2014

Via-alpina dag 85

Dag 85: Stabisotto-Andergia

Jag blir lika glad varje gång jag vaknar och inser att jag kan packa samman ett torrt tält! Så var det i morse! Himlen var kanske inte helt blå, men att det inte regnar är tillräckligt för mig : )
Jag började röra mig längre in i dalgången Valle Febbraro. Efter nån kilometer längs den lilla grusvägen så byttes den mot en stig som snabbt brantade på upp till Borghetto, 1897 möh. Vi fortsatte att gå uppför förbi de båda sjöarna Lago Grande och Laghetto del Mot. Vid den första av sjöarna fanns en hel flock med betande hästar. En vacker syn!

Strax därefter nådde vi dagens högsta punkt, passet Passo de Balnisico, 2353 möh.  I de här områdena har man funnit tecken som tyder på att människor levt här för omkring 7000 år sedan. Etter att ha nåt den schweiziska gränsen började det att branta på utför. Stigen försvann för mig flera gånger och jag fick hitta mina egna vägar. Vissa av dem riktigt branta. Vid flera tillfällen var vi tvungna att vada över den starkt strömmande Pozzetto della Serraglia. Inte alltid helt enkelt men det gick bra både för mig och hundarna. 

När vi sedan kom till skogen var stigen relativt välmarkerad. Men det verkar inte vara den mest använda stigen. På flera ställen var den helt igenvuxen. Då inte helt lätt att finna. Att det var brant och lerigt bitvis gjorde det ofta svårare mot vad det skulle behöva vara. När det inte var lerigt så var marken täckt av ett tjockt lager bar som gled undan när man klev på det. Men det som gjorde det allra svårast var alla träd som rasat över stigen. Att gå runt dem var oftast inget alternativ. Vi kom så småningom ned till Pian San Giacomo, 1183 möh. Därifrån följde vi en smal gammal asfalterad väg som slingrade sig ned genom dalgången mot Mesocco, 770 möh. Vi hann inte hela vägen ned förrän åskan kom. Det började att regna redan vid Pian San Giacomo, vilket bara tilltog i styrka. När åskan var precis ovanför oss var det bara att hitta skydd snarast möjligt. Jag slog upp tältet intill en gammal kyrka. Alla tre hann vi bli genomblöta. 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar