tisdag 12 augusti 2014

Via-alpina dag 80

Dag 80: Alp Cancian-Paluetto

Kroppen har inte känts på topp idag heller. Hela jag har varit seg. Det var värst i morse innan jag riktigt kommit igång. Även idag fick vi vakna till en klarblå himmel! Frukosten kunde jag tillaga ute njuta av utanför tältet. Solen värmde fastän klockan inte var mycket. 
Jag började som sagt sedan att gå på sega ben upp mot italienska gränsen som utgjordes av passet Pass da Cancian, 2512 möh. Sedan direkt vidare mot nästa pass som var snäppet högre. Passo di Campagneda, 2609 möh. Utsikten därifrån var sagolikt vacker! På vägen ned mot Piano di Campagneda passerade vi flera små sjöar. Otroligt vackert landskap på vägen ned till Campo Moro. 

Guideboken som man kan skriva ut från via alpinas officiella hemsida är inte alltid så tillförlitlig. Ibland säger skyltarna man stöter på att leden går till en viss plats medan guiden säger en helt annan och för att komplicera till det ytterligare händer det att GPS-spåret som även det är hämtat från samma sida säger en tredje sak. Från Campo Moro har det varit så, även flera delar av etappen innan var så. Att hitta till Alpe Musella gick bra. Men det var enbart pga skyltningen längs vägen. Därifrån började det strula. Hela vägen till Alpe Palù var nästan bara småkaotisk. Jag gick fel eller tappade bort stigen flertalet gånger. Enligt hemsidan ska denna etapp bara gå upp 358 höjdmeter totalt. Det är inte ens i närheten av att stämma. Det är mer eller mindre vad man tagit på vägen till Alpe Musella, 2021 möh. Därifrån går man sedan ned till Torrente Lantema, ca 1800 möh, innan det är dags att gå upp till Passo Campolungo, 2170 möh. På vägen däremellan tappade jag bort mig gånger flera och spåret på GPSen var inte till den minsta hjälp. Den visade bla på fel sida av ett berg och rakt över ett annat.. För att komma rätt så lade jag en waypoint som jag orienterade mot 500 meter (fågelvägen) på en väg som jag skulle passera. Det blev en kämpig och brant vandring genom snårig skog. När vi väl kom fram dit visade det sig vara en skidanläggning. Spåret från hemsidan var draget över 300 meter fel såg jag när jag efter en liten stund kom ut på den rätta leden igen. Så har det sedan varit resten av spåret med. I vanliga fall brukar lederna vara väldigt välmarkerade, men på denna sträcka har det bara varit målat nu och då (långt mellan dem). Har kommit till flera korsningar utan att kunna utläsa vart jag egentligen ska, då min karta bara visade en enda väg. 

Från Passo Campolungo gick det sedan ned till sjön Lago Palù. Där stannade vi till en längre stund. Jag passade på att svalka mina ömma fötter och Vega att kyla ned sig. Bounty lade sig däremot för att sola lite. Vi fortsatte sedan längs en stig som slingrade sig ned genom skogen tills vi kom till en liten by som hetta Paluetto. Så snart vi var utom synhåll för husen började jag leta efter en lämplig tältplats som jag turligen fann snart därefter!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar