söndag 17 augusti 2014

Via-alpina dag 100

Dag 100: Moss-Badetscha

100 dagar, 100 dagar! Hur gick det till att helt plötsligt varit ute i 100 dagar. 100 dagar fyllda med vackra och storslagna naturupplevelser. Jag har vandrat i solsken, regn, dimma, snöfall och åska. Jag har haft vindstilla dagar och nån dag med storm. Jag har vandrat uppför, nedför och på platten. Det har varit dagar då jag inte sett en enda människa och har haft dagar då det kryllat av dem. Det har varit dagar då det känts som jag svävat fram och allt har varit lätt, men också dagar då benen känts som bly. Det har varit dagar då hundarna gjort mig galen men betydligt många fler då dem gjort mig så oerhört stolt. Alla dagar har dem skänkt mig glädje!

Den hundrade dagen började i dimma, men när den lättade fick jag se den största flock med gems som jag någonsin sett. Det måste ha varit minst ett trettiotal individer! Det var på min väg upp mot toppen Mäderhorn, 2852 möh och Mäderlicke, 2887 möh. Medan jag gick uppför så funderade jag på hur jag skulle fira. När jag kollade på kartan så stod det klart. Jag skulle försöka ta mig upp på över 3000 möh! Med det bestämt så började jag att gå upp mot Punta Terrarossa, 3112 möh, när jag nådde Mäderlicke. Jag lämnade min och Vegas säckar och började ömsom gå och ömsom klättra mot toppen. Det fanns ingen direkt stig utan jag var hela tiden tvungen att leta mig fram efter rätt väg. Några stenrösen här och var fanns det däremot. Det var lätt det bästa sättet att fira på! Komma upp på över 3000 möh en solig dag : ) 

Vi gick sedan ned mot Simplonpass, 2009 möh. På vägen ned är jag med om trail-magic. Jag möter två österrikiska par från Feldkirch. Efter att pratat en stund så frågar en av kvinnorna om jag vill ha kex. Jag får ett helt paket. Perfekt då jag ätit det mesta av min sista mat till frukost. Medan jag tar emot kexpaketet så tar den andra kvinnan fram en ostsmörgås som hon gav mig. Himmelskt gott! 

När jag gått ned ytterligare ett stycke möter jag något jag aldrig tidigare mött när jag vandrat. Ett par nunnor. Moderna sådana i sjuttioårsåldern. Den ena har på sig shorts och en knallorange t-shirt samt ett nunneok, medan den andra gick klädd i en vadlång kjol, blus samt nunneok. När dem fick syn på Vega så småropade dem på mig från avstånd. Så plockade den ena av nunorna fram en systemkamera från sin väska för att fota Vega!

Från Simplon Pass gick jag vidare ned till Simplon Dorf, 1472 möh. Leden gick hela tiden parallellt med huvudvägen med varierande avstånd. Jag gick på så snabbt jag bara kunde för att komma fram innan vad jag trodde att postkontoret där skulle stänga. Istället kom jag fram mitt i "lunch-stängt-pausen" och fick vackert sitta utanför och vänta tills 15.45 när dem öppnade igen. Men den som väntar på något gott.. Lyckan var total när jag kunde hämta ut paketet hemifrån, ett extra bra sätt att fira 100 dagen med! Tack snälla söta ni : ) 

Matilda hörde av sig häromdagen, hon kommer ned och vandrar med mig igen! Men för att komma till en lämplig mötesplats (finns inte många att välja mellan nu ett tag), så kunde jag inte stanna i Simplon Dorf utan vandrade vidare mot Gabi, 1228 möh och sedan upp till Badetscha, 1550 möh. Innan jag lämnade Simplon Dorf så handlade jag mat för den kommande veckan. Matvaruaffären hade slut på hundmat, men jag hade sådan tur att jag fick köpa hundmat från en privatperson!  





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar