torsdag 17 juli 2014

Via-alpina dag 69

Dag 69: Rifair Alm-Stelvio/Stilfs 
En dag har det varit en sån dag då dimman legat tät större delen av dagen. Fötter att ha druckit en stor kopp med varm choklad, gjord på en del av mjölken jag fick igår med bitar av choklad som fick smälta i, (Underbart gott). Så började vi att gå upp mot Plaschweller Kamm, 2455 möh. En bit nedanför den såg jag något så fantastiskt vacker igår kväll, just när det börjat skymma. Tre av hästarna stod upp på kammen så att man bara såg deras konturer! 

Enligt mina guidepapper ska man därifrån ha en vacker utsikt över bergskedjan Ortler och ned till Dorferalm samt över Bergeralms bergsängar. I den täta dimman syntes ingenting av det. Men upp på den högsta toppen träffade jag en ornitolog som höll på att kartlägga alla fågelarter som fanns inom en kvadratkilometer i detta område samt deras nästen. Ca 10 olika arter skulle det finnas. 

Vi gick sedan ned för en serpentinstig till Dorferalm. Där nånstans började det att vara mindre tydligt vart man egentligen skulle gå. Skyltarna pekade huller om buller och markeringarna på stenar och annat var otydliga. Men vi hittade snart led nummer 13 och efter att ha gått ned ytterligare lite led nummer 11. Känns inte som jag kan skriva så mycket om det då allt bara var grått. Vi varvade att gå längs med grusvägar och små stigar tills vi till sist kom ned till Stelvio/Stilfs. Som jag längtat efter det, att äntligen få gå på postkontoret för att hämta mina paket! Men, alla dessa men, när det kommer till att hämta ut paket... Det lokal postkontoret har bara öppet en dag i veckan, tisdagar! Vilken himla tur att jag vandrat in så pass många dagar på sistone, annars hade jag kommit hit på fredag och då hade väntan blivit lång! 

Stelvio är en liten plats, så istället för att stanna där så tog jag mig till Prad och checkade in på en trevlig camping. Där passade jag på att tvätta kläder och fixa med annat som måste göras. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar