tisdag 1 juli 2014

Via-alpina dag 62

Dag 62: Schesaplana Hütte-Carschina Hütte
Regnandet höll i sig hela natten. Under tidig morgon var det korta stunder med uppehåll. Men jag hann aldrig mer än lyfta upp ryggsäcken förrän det började vräka ned igen. Då prognosen sagt att det skulle bli bättre längre fram på dagen så sköt jag lite på starten. Medan jag klädde på både hundarna och mig själv med regnkläder var det uppehåll i regnandet. Men så snart jag öppnat dörren så var det igång igen. Men med torra kläder kändes det ändå helt okej att gå i det! Det var inte heller ett lika intensivt regn som igår. 

Regnet kom och gick under hela förmiddagen, ibland med inslag av snö och ibland enbart snö. Vi följde Prättigauer Höhenweg. När dimman inte låg tät så hade jag en fantastiskt vacker utsikt. När dimman låg tät fick jag istället se detaljer på nära håll snarare än helheten. Alpenrosens vackra rosa färg eller andra blommor som tittade fram ur lagret med snö på marken. Vi gick först upp till passet Gafalljoch, 2239 möh. Följde Höhenweg vidare mot nästa pass Schweizerator för att till sist komma till Carschina Hütte, 2221 möh. Då vädret började bli lite sämre igen efter att ha haft en timme med uppehåll gick jag aldrig in där utan fortsatte istället mot St Antönien för att hitta en lämplig tältplats. Det gjorde jag efter ca 800 meter. Samtidigt som jag satte upp tältet så började det snöa. Vilket senare övergick till regn. Jag mötte ett par som berättade att det kommit 15 cm med snö under natten över Carschina Hütte. Ca 5 av dem ligger kvar nu. 

Det har varit en bra vandringsdag!
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar