tisdag 1 juli 2014

Via-alpina dag 61

Dag 61: Naaftal-Schesaplana Hütte

Av det vackra vädret som var igår syntes inte ett spår idag. Det var grått, dimmigt och regnigt redan från start. Det har inte varit ett lätt litet regnfall som kommit och gått, utan det har vräkt ner precis hela dagen. Ingenting stod pall gentemot det så jag blev blöt helt in på skinnet hela vägen från fötterna upp till huvudet. Allt det som jag hade på mig fick jag vrida ur innan jag hängde det på tork i hundrummet på Schesaplana Hütte som jag är i nu.

Jag började hur som helst dagen med att gå upp till Pfälzer Hütte, 2098 möh. Den ligger precis på gränsen mellan Liechtenstein och Österrike. Under den korta vandringen på 260 höjdmeter, som jag hade kvar dit, hann både jag och hundarna bli genomblöta, trots regnkläder. Det var hit jag skulle lämna meddelande från Heinz till Elfride. Om jag förstått det hela rätt hade han redan varit där igår och lämnat två presenter till mig en fästingborttagare och choklad. För att få upp värmen så beställde jag en kopp varm choklad och en apfelstrudel. När jag sedan skulle betala och gå vidare så visade det sig att det var just det som meddelandet till Elfride handlade om. Heinz ville bjuda mig på fikat och betala vid sitt nästa besök i stugan. 

Mätt i magen trotsade jag vädret och fortsatte vandra i dimman. Lämnade Liechtenstein, det var en kort och snabb visit. Enligt mina via-alpina-guidepapper så skulle man ha belönats med ett unikt bergspanorama när man kommit dit. Med den dimman som var syntes ingenting av den.. 

Bounty har vandrat själv hela dagen trots allt regnande! Jag kan inte bli annat än stolt över henne! : ) Vi vandrade längs Liechtensteiner Höhenweg till Hochjoch (Große Furka), 2353 möh. Där vandrade vi in i Schweiz! Så nu har jag kommit till ytterligare ett land! Vi gick sedan vidare nedåt till Schesaplana Hütte, 1908 möh. Det känns inte som om jag kan säga så mycket om landskapet jag vandrat i idag då vädret inte helt tillåtet det. Eller det har varit mer stenigt och kargt mot vad det varit de senaste dagarna. Jag tyckte att temperaturen kändes kall när jag gick och inte enbart pga regnet, när dimman lättade för en liten stund under kvällen så såg jag att alla bergssidor mot Rätikon var täckta av ny snö bara några 100 höjdmeter från där jag är just nu. Vi har korsat flera mindre och lite större vattendrag under dagen. I ett av dem var vattnet väldigt strömt och vattennivån hög. Där fick vi gå lite fram och tillbaka jäms med det för att hitta ett lämpligt vadställe. Vega imponerade minst sagt med sin spänst, från helt stillastående hoppade hon med sin ryggsäck två meter över det! Bounty fick jag lyfta över. 

Först tänkte jag bara gå in i stugan för att värma mig lite, men bestämde mig ganska snart för att stanna över natten inomhus. Försöka få så mycket av mina kläder som möjligt att torka samt ha det lite som en halv vilodag, Hundrummet har ett eget litet kök med en vedspis som jag nu sitter och eldar i för att få upp värmen. Hundarna ligger bredvid varandra på en filt framför den. I den här stugan finns en dusch, så nu har jag gjort det också. Väldigt härligt och ännu mer välbehövligt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar