torsdag 19 juni 2014

Via-alpina dag 48

Dag 48: Bichlbächler Alpe-Jagdhüttenalpe
Vädret har börjat att stabiliserat sig. Det har varit en dag med växlande molnighet, men molnen har varit vita och fluffiga, inte gråa och tunga. 
Det har varit en relativt enkel vandringsdag utan stora höjdskillnader. Vi började dagen med att gå ned genom skogen till Bichlbächl. Därifrån följde vi vägen ner till dalgången Berwanger Tal. Vi följde Berwanger Tal weg in till Berwang, 1342 möh. Stannade till och köpte lite mat och vandrade sen vidare genom dalgången Rotlechtal, förbi sjön Rotlech-Stausee tills vi kom till Weißenbach am Lech, 885 möh.

I Weißenbach stannade vi till och köpte ännu lite mera mat. Både jag och hundarna åt en massa innan vi började följa floden Lech. Dalgången Lechtal ska vara det sista vilda flodlandskapet vi har i Europa och är Natura 2000 klassad. Även här var det platt och lätt att gå. Efter att ha vikit av vid Jagdhüttenalpe så fann jag en perfekt tältplats. Helt platt och nära till vatten, trodde jag. Platt är det och nära till vattnet lika så. Bara en liten detalj, det är ett brant stup för att ta sig till det, alltså gick det inte. Vi fick gå ner till Lech och hämta vatten där istället, tur att det inte var så långt att gå : ) 

Jag har lyssnat på en ljudbok idag när jag gått. I vanliga fall lyssnar jag bara till naturens ljud, men jag blev helt fast i den och kunde helt enkelt inte sluta lyssna. Jag har lyssnat på Lasse Bergs "Gryning över Kalahari". Väldigt spännande om människans evolution. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar