torsdag 19 juni 2014

Via-alpina dag 46

Dag 46: Partnachursprung-Drachensee
Dagen började väldigt vackert med en soluppgång som färgade alla bergen i en guldaktig nyans. Kort därefter drog moln och dimma in. Lite så har det varit hela dagen. Molnigt och dimmigt. 
Vi började med att gå upp till Knorrhütte, 2051 möh. Där åt jag en andra frukost. Har kommit in i min andra "hungrig-hela-tiden-period". Nu har det gått så långt att jag tom drömmer om mat. I natt var det däremot en mardröm. Hela släkten var samlad på en husbåt mitt ute på öppet hav och det var jul. Men för att jävlas med mig hade dem andra stoppat räkor i precis all mat, så det fanns inget för mig att äta!

Från Knorrhütte gick vi öven den steniga och klippiga terrängen till Gatterl, 2024 möh, som ligger på gränsen mellan Tyskland och Österrike. Nu är vi alltså åter i Österrike. Därifrån ändrades terrängen fullständigt, nu var det slut på det steniga. Vi gick över Feldernjöchl, 2045 möh, och Am Brand, 2110 möh. Därifrån började vi gå utför till Hochfelderalm, 1732 möh. Dimman låg tät hela vägen ned så någon utsikt hade jag inte. 

Genom skog längs fint tillrättalagda stigar gick vi vidare till Seebenalm, 1575 möh. Där stannade jag och åt ostsmörgås och min första apfelstrudel med varm vaniljsås. Mycket gott! 

Så började vi att gå uppför igen, förbi vackra sjön Seebensee och upp till Drachensee, 1874 möh. Efter att ha slagit upp tältet så hoppade jag i det 6 grader varma vattnet. Uppfriskande kan jag lova! Men man blir inte heller mer ren än man gör sig! ; )































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar