torsdag 19 juni 2014

Via-alpina dag 44

Dag 44: Bergleintal-Meilerhütte
Jag tror att jag glömde att skriva igår att platsen som jag tältade på fick mig att tänka på Eden. Får som betade runtomkring oss, det forsande vattnet, grönska och solsken iallafall till en början! När regnet sedan kom så misströstade vi inte, vi hade det väldigt fint i tältet, spelade munspel, småsov, läste bok, lyssnade på musik bland annat. Fåren verkade för övrigt gilla min och Vegas duo, dem kom allt närmre ju mer vi spelade/ylade!

Det har varit varmt att gå även idag, men inte alls så hett som det varit. Solen sken dessutom bara på oss fram till klockan 11, då det drog in en massa moln. Till en början rörde vi oss genom en skog, men desto högre upp vi kom i dalgången Bergleintal så glesnade vegetationen och tillsist var det riktigt högalpint. Det blev alltså allt mer stenig och klippig terräng. Sista biten upp till Meilerhütte, 2383 möh, var rätt så brant. Vi kom fram hit redan klockan halv ett. Men det känns som om ännu en kortdag skulle göra oss alla gott! Molnen ser inte heller särskilt lovande ut, kanske att vi gått och blivit solskensvandrare!

När det blev allt kargare terräng och det låg snöfläckar lite varstans så påminde landskapet verkligen om ett månlandskap! Jag gick med den känslan fram tills att det dök upp en fårflock från ingenstans. Mig veterligen finns inga får på månen ; )

Nu när helgen är över möter man inte längre så många vandrare. Ska jag erkänna tycker jag att det är rätt så skönt att ha berget för mig själv..

Meilerhütte ligger i ett pass som utgör gränsen mellan Tyskland och Österrike, så nu har vi alltså kommit till vårt fjärde land! 

På eftermiddagen/kvällen så gick vi upp de sista höjdmetrarna till toppen ************. Där stod vi länge och beskådade alla molnformationer. Molnen hade alla möjliga tänkbara former och hade även olika färger. I fjärran så färgade solen de snöklädda bergen alldeles rosa. Väldigt vackert!

Jag åt både lunch och middag här i Meilerhütte, stekta ägg och potatis. Väldigt gott att äta något annat än de syntetiska smakerna som det är i färdigrätterna och pulvermaten! 





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar