torsdag 19 juni 2014

Via-alpina dag 43

Dag 43: Sattelwald-Bergleintal
Sjusatan vad det började att åska och regna i natt. Hela himlen öppnade sig! När vi skulle börja gå i morse låg dimman tät som en påminnelse om det väder som varit. Men värmen hade däremot inte försvunnit. Det var varmt och fuktigt att gå. Svetten bokstavligen talade bara rann. Så hade vi det hela vägen upp till Hoher Sattel, 1495 möh. Solen hade inte ännu nåt skogen som vi gick genom längs den smala stigen som ringlade sig fram. Alldeles innan sadeln övergick stigen till att bli en grusväg. Den följde vi sedan hela vägen ned till Ahrn, 1094 möh. Från Ahrn gick vi vidare till Gasse för att köpa mat, trodde jag. Det visade sig bara finnas ett bageri där. Så bröd blev det, men inget mer. Det gör förvisso inget då jag handlade det viktigaste igår förutom smör och ost. 

Vi stannade i Gasse i närmare två timmar. Tanken har varit att det här ska vara en lugnare dag som vi kan återhämta oss på. Vi gick så ut från Gasse längs en grusväg som gick över ett ängslandskap innan den tillsist tog oss in i skogen. I skogen lyckades jag gå fel. Inte lätt när det på kartan finns en väg, men i verkligheten fanns där 3 till. Oddsen var inte på min sida så vi hamnade lite fel och fick därmed 100 extra höjdmeter i benen som vi sedan var tvungna att gå ned för att komma till den rätta vägen. Det har verkligen varit skönt att gå genom en skog i stort sett hela dagen som gett skugga från solen!   

Vi hade flera pauser längs vägen även om den inte var lång. Bla satt vi länge och bara satt vid ett bäck i säkert en timma. Hundarna fick ett varsitt ben att gnaga på när dem inte slumrade. Just som vi nådde dalgången Bergleintal slog vi läger.
Eller innan jag började med att slå upp tältet så tvättade jag lite kläder i Bergleinbach samt håret. Vattnet var verkligen kallt, men nu är håret rent och borstat! Under tiden som jag fixade med det så började mörka moln torna upp sig bakom bergen och komma allt närmre från alla håll. 

Nu sitter jag i tältet och ett lätt regn har börjat att falla. Men det verkar som om det är mer på väg och säkert även åska. 
 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar