tisdag 10 juni 2014

Via-alpina dag 40

Dag 40: Proxenalm-Lamsenjochhütte
Värmen höll i sig hela natten. Sovsäcken kan man inte öppna hela vägen, utan bara en liten bit högst upp. Bounty har sovit i min sovsäck varje natt förutom i natt, inte heller hon stod ut med värmen. Vaknade väldigt tidigt därför och började gå. Det var bra så fick vi iaf några timmar utan tryckande hette. Hela vägen ned till Schwaz var det varmt, men inte hett. Det är som sagt mycket jobbigare att gå nedför mot uppför. Över 1100 höjdmeter behövde vi gå ned för att komma till Schwaz, 545 möh. Som det är söndag var det mesta stängt i staden. Men jag fick tag i det viktigaste, bröd på ett bageri (första gången jag sett ett bageri med drive-in för övrigt) och hundmat på en bensinstation. 

Vidare från Schwaz var det däremot väldigt varmt. Värmen blev bara allt mer tryckande, men som tur var fanns träd som gav skugga nästan hela vägen. Vi följde led 227 upp till Stallenalm, 1340 möh, precis som väldigt många andra. Överallt stötte man på vandrare! Trevligt! Vi har kommit in i Alpenpark Karwendel nu, den skiljer sig helt mot den terräng vi vandrat i hittills. Mer karg och andra bergsformationer. Vi gjorde oss inte direkt populära i Stallenalm. Båda hundarna var bundna, men så kom en höna förbi.. Bounty kunde bara inte låta bli att göra ett utfall mot den! Ingenting hände, hon nådde ju inte ens fram. Men kvinnan som driver stället var inte road... Hursomhelst så stannade vi där för en lång paus. Tidigare har det funnits vatten överallt, här är det desto torrare. Ett enda vattendrag korsade vi och det precis vid Stallenalm. Men jag lovar, varken jag eller hundarna har behövt gå gå törstiga då jag burit med mig vatten!

Från Stallenalm gick vi in i en tallskog. Då tallarna var mer av modell buskar än träd gav dem inte mycket skugga. Men var gång vi kom till en skuggad plats stannade vi för att pusta ut. Helt fram tills en kilometer återstod till Lamsenjochhütte, 1953 möh, fanns skugga. Den sista kilometern var med andra ord väldigt jobbig. 

Alla som möter hundarna fullkomligt älskar dem. Bounty för att hon är så liten och söt. Vega för att hon är så otroligt duktig! ingen som ser dem kan låta bli att dra på smilbanden : )

Värmen tar på krafterna, men det går ändå förvånansvärt bra tycker jag. Vi tog 1,5 via alpina etapp idag. Jag tror att motivationen att jag snart får sällskap spelar in! 




















1 kommentar: