tisdag 10 juni 2014

Via-alpina dag 38

Dag 38: Fürstein-Rastkogelhütte
Tror att jag ska börja med att klaga lite över hur trött jag är innan jag skriver något annat.. Det har varit en låååång dag. Totalt har vi tagit 3828 höjdmeter upp och 2538 höjdmeter ned! Det känns inte bara i benen utan i hela jäkla kroppen! Men nu är det gjort och vi är alla tre nöjda. Hundarna sover. Jag sitter och dricker lemonad. 

Vi började dagen med att gå de sista kilometrarna längs med Ziller till Mayrhofen, 633 möh. Därifrån följde vi Zemmbach till Finkenberg, där vi kom på via alpina igen. Där handlade vi mat. Den enda hundmaten jag hittade innehöll bara 6,5 % fett, vilket är löjligt lite. Jag fick så den strålande idén att även köpa olja. Men för att försäkra mig om att flaskan inte skulle läcka i väskan bestämde jag mig för att göra ett litet trycktest. Jag tryckte på flaskan, med korken stängd, det resulterade i ett vulkansprut ur den rakt över en extremt chockad Bounty. Som nu också är extremt i behov av en dusch! Så innan jag lade i flaskan i väskan lade jag den i dubbla plastpåsar.. 

Från Finkenberg följde vi så några olika leder och vägar upp till Penkenbahns, 1800 möh (vilket är en skidlift, en sån med korgar som jag dessvärre inte kommer på vad det heter..) ändstation. Där var många turister. Vandringssäsongen har börjat komma igång. Så hoppade vi på led nummer 24 vilken vi följde hela vägen ner till Mösl, ca 1400 möh. Ca 2 km av den leden kände jag att jag var tvungen att springa då det var "vandring förbjuden"-skyltar uppsatta. Tydligen så har dem nyligen gjort om en del av leden jag skulle gå till down-hill-bana. Men inga cyklister mötte vi! 

Från Mösl sedan följde vi en asfaltsväg som utgör led nummer 302A tills den tog slut och en gräsväg tog över, led 31, som vi sedan följde hela vägen upp till Rastkogelhütte, 2124 möh. Gräsvägen övergick så småningom till att bli en grusväg som slingrade sig något så fruktansvärt. Man såg hütten hela tiden, men man kom aldrig närmre då man bara gick fram och tillbaka. I alla fall så var känslan sån. 

Nej, nu är jag för trött för att skriva något mer. Det har varit strålande sol hela dagen. Lite väl varmt för oss alla. Men som tur var har det funnits vatten att tillgå hela tiden. Från Mösl till hütten fanns det däremot inte mycket skugga. Som sista grej så skriver jag att jag ska fira svenska nationaldagen med att äta inne på Rastkogel! Samt att jag har spelat du gamla du fria på munspelet några gånger under dagen och Vega har såklart sjungit med : )























1 kommentar: