tisdag 3 juni 2014

Via-alpina dag 33

Dag 33: Grente Alm-Mühlen in Taufers
Det var en kall natt i natt också. På morgonen när jag tittade ut föll till och med några snöflingor. 1 juni inleds alltså med ett lätt snöfall. 
Vi började med att gå upp till sadeln mellan topparna Rammelstein, 2483 möh och Raingrube, 2341 möh. Tittade man åt ena hållet bådade himlen på dåligt väder och tittade man åt andra var den helt blå. Den var blå åt det håll vi skulle. Kändes skönt. Efter att ha kommit upp till sadeln var det dags att gå ned till dalgången, Wielental. Det har verkligen gått som en bergochdalbana idag. Upp och ned hela tiden. Efter att vi kommit ned till Wielental vände det så igen och gick upp mot toppen Schönbichl, 2452 möh. Gick inte hela vägen upp, stannade på platån och fikade. Därifrån hade vi världens panorama. Toppar vart än vi såg. Sagolikt vackert! 

Sedan följde vi leden 7A till Geige, där bytte vi till led nummer 8 som vi följde ned till Mühlbach. Därifrån följde vi så vägen ned till Uttenheim. Över 2000 höjdmeter har vi gått nedför idag och lite över 100 uppför. Det känns i fötterna. Det är jobbigare att gå nedför än uppför. Ju mer vi kom ned och tappade höjd desto varmare och således jobbigare blev det. Sista biten ned till Uttenheim var vi alla trötta. Jag fick bära Bounty. Från Uttenheim gick vi längs floden Ahr. Helt platt vandring, enkel vandring. På vägen från Mühlbach mötte jag en man på cykel. Han stannade och undrade vart mitt mål för dagen var. Jag svarade att jag vet inte, har tält så vi brukar gå tills benen är trötta och vi hittar en lämplig tältplats. Då säger han att han och hans famlij har "appartements" i Mühlen. Så om jag går dit har jag husrum med dusch. Så dit gick vi. www.huberhof.com kan man kolla in så får man se hur flott vi fick det! Dem har en getgård, så jag har varit och kollat på hur det går till när dem mjölkar, kelat med killingar och hälsat på de stora getterna. Så himla mysigt!

Jag tror man märker på mitt sätt att skriva de dagar jag är trött och inte. Idag är en trött dag. Morgondagen ser jag fram emot. Då kommer jag till Sand in Taufers/Campo Tures och där väntar två paket på mig! Ett som jag skickat till mig själv innehållande kartor och ett hemifrån. Ska bli spännande att se vad det innehåller förutom mina kängor. Ska bli skönt att börja gå i ett par som passar mina fötter! 




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar