måndag 2 juni 2014

Via-alpina dag 30

Dag 30: Birgl-Silvesterbach
Det blev en rätt så mycket kortare dag idag mot igår. Är lite trött i kroppen, känns som om jag har gått och gäspat hela dagen. 

Vi letade oss fram på några omarkerade stigar till Walcher, därifrån blev det asfaltsväg till Hollbruck, 1360 möh. En sak som jag tänkt en del på idag är att mycket ser så mycket vackrare ut på håll. Det var jättevacket att gå genom dalgången igår, det var det verkligen. Men när jag kom upp på höjd och kunde blicka ut över den, var det ännu vackrare! 

Från Hollbruck gick vi ner till Heinfels, därifrån följde vi floden Drau till Sillian. Där verkade det mesta vara stängt idag av någon anledning. Började med att leta rätt på en läkare, där fanns ingen på plats. Det är hursomhelst inte akut, skulle bara vara skönt att tömma bråcket på foten för att slippa tryck. Turistinformationen var inte heller öppen. Bounty och Vega blev däremot väldiga turistattraktioner! Vi kom till torget samtidigt som några turistbussar, alla ville fota mina små hjärtan. Efter deras stund i rampljuset följde vi Drau vidare över gränsen till Italien och där gick vi upp till byn Winnebach. Från Winnebach letade vi oss fram på led nummer 14 (den var väldigt ojämnt markerad, långa sträckor fanns inget att följa). Ju högre upp vi kom desto vackrare blev utsikten! Efter ett tag var vi upp på lite över 1800 möh, skönt att komma upp lite på höjd igen och låta benen arbeta! Vi gick förbi Silversteralm innan vi ändrade riktning och började följa dalgången Silvestertal/Valle S. Silvestro mot Tobblach. Väldigt många cyklister rör sig här märkte vi ganska så snart! 

Imorgon kommer vi att komma ut på via-alpina-leden igen. Men får höra mig för när jag kommer till St Martin om den går att följa över bergen eller om jag måste gå runt. Jag tror att jag måste gå runt för den går upp emot 3000 möh därifrån. 






















2 kommentarer:

  1. Björnspår?? // Kersti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att Vega hade stora tassar innan jag stötte på dessa, hennes är bara hälften så stora! Dem måste komma från en stor björnhund! :)

      Radera