måndag 26 maj 2014

Via-alpina dag 20

Dag 20: Podkoren-Thörl-Maglern
I natt hade jag hela hotellet för mig själv. Kändes lite konstigt måste jag erkänna att gå ner och äta frukost och veta att personalen ställt iordning den enbart åt mig. Väldigt gott var det iaf! När jag sen skulle gå undrade dem vad jag ville ha med mig som färdkost! Jag kan nog inte säga det här tillräckligt många gånger, alla jag mött i Slovenien är så trevliga, gästvänliga och snälla. Jag har egentligen all mat jag behöver, men mjukt bröd är aldrig fel : )

Så började vi sedan att gå, skönt att komma igång och röra på kroppen igen. Den är ännu lite stel, men tänker att den snart kommer att mjukas upp. Stigning direkt från start och tyvärr asfalt. Så var det hela vägen upp till Österrikiska gränsen, därifrån ek vi av på en stig. Efter det var det i stort sett bara olika stigar och skogsvägar vi gick efter. 

Nu har vi alltså lämnat Slovenien efter nästan tre veckor där. Det har varit tre helt fantastiska veckor och hoppas att jag kommer att kunna återvända till detta vackra land i framtiden. 

Efter att ha vikit av från landsvägen kom vi som sagt in i en skog, där blev det ytterligare lite mer lutning. Till sist kom vi ut i en alpinanläggning, den korsade vi. Det är lite spökstadskänsla när man kommer till en alpinanläggning sommartid. Allt är helt dött. På slutet av denna alpinanläggning fanns "dreiländereck", ett treriksröse för Slovenien, Österrike och Italien. Så idag har vi varit på tre ställen samtidigt. Inte ofta man får tillfälle att vara det : ) Men detta monument var betydligt vackrare än den betongklump vi delar med Norge och Finland! Detta monument stod på 1509 möh. Därifrån gick det sedan mest bara nedför genom ett skogslandskap hela vägen till Thörl-Maglern. Jag gick precis på gränsen mellan Österrike och Italien under några kilometer. 
Alldeles innan man kommer till själva samhället så måste man korsa autobahn, det är en lustig känsla när man gör det. Det blir en sån kontrast gentemot lugnet i skogen. I denna skog var det förresten rätt så svårt att hitta rätt mellan varven, ibland var det markeringar på varenda träd, men så kom man ut på nåt ställe där flera stigar möttes, då fanns det inte en enda.. 

Dagens lunch var en riktig höjdare! Brödet jag fick från hotellet tillsammans med den hemmagjorda sylten och osten som jag köpte i Trenta som var tillverkad i dalgången. 

Bounty är sig själv igen, väldigt skönt att se! Ögat är ännu lite irriterat men inte mer än så. Nu är det dags att laga lite middag så att vikten i ryggsäcken minskas någon gång! 

Vi har haft en väldigt bra dag med vackert väder avslutar jag med att säga.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar