torsdag 15 maj 2014

Via-alpina dag 12

Dag 12: Koca pri Savici-Koca pri Triglavskih jezerih
Att gå när det regnar är inte så svårt. Något som däremot kan vara svårt är att gå ut.. 

Jag hade en jättetrevlig kväll igår tillsammans med personalen på Koca pri Savici. Vi satt och pratade och skrattade in på småtimmarna. Jag åt Slovenska specialiteter och drack te gjort på örter som dem plockat själva. I morse serverades en "breakfast for champions".Vet inte när jag år så mycket senast! Först var det en specialitet, nån form av specialmjöl som man kokar och äter med mjölk. Lite som en gröt. Samma sak serverades till kålsoppan jag åt igår. Sen fick jag de godaste av smörgåsar och som pricken över i:et. Crepes! 

Så för att återgå till dagens första mening. Dagen har  varit grå sen start! Ett tag funderade jag på att stanna en natt till. Det regnade och himlen tydde på att det skulle göra så hela dagen. Men det är lite så att går man inte när det regnar gör man det aldrig. Så vid 10-tiden bestämde jag mig för att börja gå. Till en början var det då bara ett lätt duggregn, men det slutade med ett skyfall. Hela himlen öppnade sig och regnet fullkomligt vräkte ner! 

Första biten från Koca pri Savici är rätt så brant, bitvis går man längs väldigt smala stigar där man har berg på sin ena sida och ett stup på det andra. Det är en vacker vandring, antagligen ännu vackrare i solsken.. Man kommer förbi några vattenfall och utsikten är säkert magnifik de dagar man har sikt. Bounty kämpade på i regnet fram till sjön Crno jezero. Därifrån fick jag sedan bära henne. Men då var säkert 800 av ca 1100 höjdmeter tagna. Däruppe kom också snön. Det är mycket snö här, det ligger kvar säkert över en meter! Man går genom skog därifrån också. Den kändes allt annat än välkomnande. Mörk och grå. Där nånstans började mina fötter vara genomblöta också. Tacka vet jag ullstrumpor så att man slipper frysa om fötterna även när vatten sipprar mellan tårna! 

Det flesta av markeringarna för leden är ännu gömda under snön, men navigering var ändå enkel idag då det fanns gamla spår att följa. Tacksamt när man kom in i dimman och sikten inte var mer än någon meter. Vi traskade så på, inte direkt väder för att pausa.. Tillslut så var vi framme vid Koca pri Triglavskih jezerih som är en bemannad stuga sommartid. Men än är inte den säsongen här. Men den har en liten vinterstuga också. Där ska vi alltså tillbringa natten. Vi hann inte mer än komma in i den förrän både regnet och vinden tilltog i styrka. Dragit är det. Men i sovsäcken och under en yllefilt har vi det bra! 

Får se hur vi ska göra imorgon. Det här vädret sägs vara här för att stanna tills på onsdag. Alla mina vandringskäder är genomblöta. Har vridit ur det värsta av vattnet från dem. Kanske att vi stannar en natt till eller så fortsätter vi. Morgondagens väder får utvisa. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar